Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 20FJan
Intressant att det inte verkar finnas ett jämförande test på samma sätt som andra däck testas. Många skriver bara att det funkar helt OK, samtidigt kan samma testare såga lågprisdäck med rubriker som att de kan vara livsfarliga. Jag gissar att valfritt lågprisdäck slår Recharge både sommar som vinter vid ett jämförande test på respektive underlag.
av Lövet
Det finns visst tester. Här har du ett. Sist, nästan sist och sist igen kommer all-season-däcket på vinterväg.
Bild
av perhall
Är det inte så att Recharge-däcken har mindre mönsterdjup som nya? Och kanske håller sämre om gummiblandningen ska klara alla årstider? Tror inte man tjänar något på det i slutändan ens ekonomiskt.
Användarvisningsbild
av bem
Varför togs Recharge däck fram?
Är det för att bilar man hyr (privatleasing, Care by Volvo) skall kunna hyras ut med en uppsättning däck som skall funka året om på många platser? Skulle såna bilar behöva hyras ut med både sommar- och vinterdäck bleve väl månadskostnaden ganska påverkad. En uppsättning Volvo originalhjul med premiumdäck går väl ändå på mellan 20-30 tkr beroende på val av fälg och däck.
Användarvisningsbild
av ShogunX
perhall skrev: tis 25 okt 2022, 19:28 Är det inte så att Recharge-däcken har mindre mönsterdjup som nya? Och kanske håller sämre om gummiblandningen ska klara alla årstider? Tror inte man tjänar något på det i slutändan ens ekonomiskt.
Har för mig att de levereras med 6 mm däckdjup, är inte riktigt säker ska sägas. I och med mjukare gummiblandning än sommardäck slits de mer i varmt väder och är inte riktigt så mjuka i gummit och därav inte lika flexibla som bra nordiska friktionsdäck är.
Användarvisningsbild
av ShogunX
bem skrev: tis 25 okt 2022, 20:57 Varför togs Recharge däck fram?
Volvo-skälet är bland annat: däcken ger lägre rullmotstånd vilket förbrukar mindre energi samt att de poängterade hur många som inte gillar den jobbiga saken att skifta däck varje säsong. De uttryckte dock förståelse för att däcken i vissa länder med mer extrema klimat inte var den bästa lösningen.

De däcken jag provade var originalmonterade Pirelli Scorpion All Season med dimensionerna 235/45-20 och 255/40-20 som hade hastighetsindex H (210 km/h) vilket är lite lägre än exempelvis Michelins Alpin-serie med hastighetsindex V (240 km/h). Har endast provat Michelin Alpin 5 som då varit bredare, därav blir en jämförelse svår.
Senast redigerad av 6 ShogunX, redigerad totalt 0 gång.
av 20FJan
Lövet skrev: tis 25 okt 2022, 17:24 Det finns visst tester. Här har du ett. Sist, nästan sist och sist igen kommer all-season-däcket på vinterväg.
Med Pirelli Recharge? Och även mot sommardäck??
av Fattiglapp
Dessa däck är det slutliga beviset på att Volvo släppt sin ambition att ingen skall dö i en Volvo. De går direkt emot allt som har med säkerhet att göra, vilket ju testerna ovan visar. De kallas åretrunt-däck, men är bara lämpliga på höst och vår i södra Sverige. För den som vill ha tre uppsättningar däck att byta mellan i stället för två kan de vara vettiga. Alla andra borde vända på klacken och inte köpa en bil från en säljare elelr tillverkare som föreslår dessa. Rösta med fötterna.
av LJN
Har tidigare köpt en vinterdäcksuppsättning till min kommande XC60 T6 Recharge, så den biten är löst. Nu funderar jag på att byta ut Rechargedäcken mot "riktiga" sommardäck. Är det en tokig idé och eventuellt "overkill"? Har kollat in detta däck från Continental: https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Co ... 25135834:s
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Tvättat! Dock är den nog smutsig vid hem[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" […]

Har ett problem med min fjärrlåsning me[…]

Volvo V70 2008 2.0 F

Tja! Har tänkt rycka bakersta ljuddämpar[…]