NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bergvik
Har ett ljud vänster fram i min v50 -06. Trodde på bärarmar, som var helt slut, var felet men hjälpte inte. Det är inget klonkande utan mer sprött ljud. Kommer inte vid sväng eller acc. Det låter vid minsta ojämnhet i vägen. Vad ska jag kolla? Tidigare ägaren har precis bytt stötdämpare runt om. Tacksam för tips från er här// Anders
Användarvisningsbild
av HCP
Kolla längst upp på stötdämparen, där sitter ett lager och en lutande del som håller i fjädern.
Monteras dessa fel så kan man få massa olika ljud, har själv en nu vänd lite fel och den gör att fjädern hoppar o knorrar lite.

Sitter en pigg på lagerdelen som ska vara riktad åt samma håll som klykan längst ner på dämparen som sitter i spindeln, d.v.s. 90 grader inåt bilen ungefär.
Du kan känna med handen eller använd nån liten spegel o kika upp så den piggen pekar inåt bilen.
Ska lägga in bild sen, hittar ingen vettig just nu.

De stående krängningshämmarstagen kan busa också, samt krängningshämmaren i sig när de bussningarna bli trötta, sitter i bakkant på subframen.
Jag hakade av stagen på båda sidor och juckade lite i krängningshämmaren så spelade den en hel melodi med gnisslande o knorrande ljud. Dock bytte jag inte de bussningarna själv så kan inte säga nåt om bytet.
av Bergvik
Har kollat och känt på krängningshämmaren, den känns stum. Det låter inte hjullager. Låter som nåt tunt stag glappar.Ingen skillnad vid sväng. Får väl kolla lagret uppe i dämparen först

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]

På min XC70 -13 så har jag fått […]