Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Denesfay
Det verkar som om problemet med nivåregleringen kommer vara löst strax.

Jag fick svar från sidan där dessa coiloverkitt säljs. Detta fick jag som svar:

Tack för ditt email.
Ditt påstående stämmer fullkomligt. Vi har blivit varse att bilarna är försedda med olika dimension på de bakre stötdämparnas nedre infästning,
och BC Racing har låtit tillverka några uppsättningar åt oss även med den grövre infästningen som kommer att finnas i lager mot slutet av veckan.
Efter det så kommer vi att justera upplägget i webshopen så att man kan välja modell mer specifikt.

Eftersom vi inte kommit till botten med exakt vilka modeller som har den grövre infästningen så får du väldigt gärna kontrollera vilken dimension
du har på den nämnda infästningen innan beställning. Vanliga modeller har 14mm, medan vissa har 16mm. Både infästningarna kommer som sagt
att finnas i lager, men det är ju lika bra att det blir rätt på en gång.

Glad påsk!

Så det är bara att mäta bulthålet och beställa senare :-)-)
av skaris
Denesfay skrev:Det verkar som om problemet med nivåregleringen kommer vara löst strax.

Så det är bara att mäta bulthålet och beställa senare :-)-)
Bilderna som du la upp tidigare visar ju att du har nivåreglering vilket man ser enklast genom att din dämpare har en gummidamask längst ner, jämför med bilderna från bildelsbasen.

Detta betyder ju att du har M16 skruv.

Har du drag så skiljer även detta om man har nivåreglering eller inte. Draget är lägre om nivåreglering finns, men det kanske inte spelar så stor roll.
av tibbetobbe
Har nu monterat detta kit från BC på min v70II med nivomat och kan bara konstatera att det fungerar alldeles ypperligt. Problemet löst, bara att börja sänka folkens!

BC´s kit verkar förövrigt vara riktigt bra. Inga missljud + att det går att ställa hårdheten på dämparna när dom är monterade!
av bojsun
Denesfay skrev: mån 04 mar 2013, 22:22 Hur är det igentligen.

En V70 med automatisk (mekanisk) nivåreglering bak.
Har den samma stötdämparinfästning som en V70 utan nivåreglering bak?

Eller måste man byta havla bakvagnen?

I mitt fall vill jag byta dämparna bak på min V70 FT R-Design 2011 med nivåreglering till dämpare utan nivåreglering.
Jag försöker hitta ett sånt stötdämparfäste till våran volvo v70 2013 men går bet.
Så vad är det för bil du har ?
Lurar på att något är galet när jag söker på vårat reg nr.
Tack för hjälp
av Denesfay
bojsun skrev: mån 24 okt 2022, 21:39

I mitt fall vill jag byta dämparna bak på min V70 FT R-Design 2011 med nivåreglering till dämpare utan nivåreglering.
Jag försöker hitta ett sånt stötdämparfäste till våran volvo v70 2013 men går bet.
Tack för hjälp
Hej

Min V70 var från 2011. Med nivåreglering. Dvs M16 bult i nedre infästning.
av bojsun
Denesfay skrev: mån 24 okt 2022, 22:53
bojsun skrev: mån 24 okt 2022, 21:39

Tack för hjälp
Hej

Min V70 var från 2011. Med nivåreglering. Dvs M16 bult i nedre infästning.
Okej
Har vart in på volvo nu och fått svar!!
Fästet går ej att köpa löst utan måste köpa en ny stötdämpare. Nivomatic dämpare kostar 8500 kr... helt sjukt va dom hittar på.
Fästet sitter bara med en mutter.

Någon som vet om något fäste så hojta gärna till =)

Mvh

Den har startat villigt många gånger n[…]

Om du har airbag är det en ytterst god ide at[…]

Är detta en "smart" lösning ?[…]

Vilken typ av katalysator bör jag köra[…]