Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jeppeeh
Hej, Har en V70 D2 med Powershift/MPS6 lådan, Märkte efter ett tag när jag hade köpy bilin att den ibland kan kasta i ettan och låsa sig där tills man antingen varvar upp bilen över 4k eller stannar bilen och väntar. Detta händer för det mesta i köer och liknande när man rullar sakta så slänger den i ettan och hela bilen hoppar till. Märkte också att växellådan typ slirade lite innan växelbyten samt pendlade lite upp och ner i varv

Så, Provade byta olja. Problemet fixat och växlar nu hur fint som helst. Men cirka 1 månad efter så är problemet tillbaka. Den växlar fortfarande bra och slirar inte men den kan kasta i ettan som förrut ibland. Är detta någon typ av limp mode som lådan lägs i av någon anledning?

Någon som haft liknande problem eller har någon lösning?
av Jeppeeh
Aa gått i tankarna på det men känns ju lite jävligt att den funkade som en ny låda ett tag efter oljebyte? Skulle oljebytet inte gjort nån skillnad hade det ju vart hopplöst men.
Användarvisningsbild
av apersson850
Såvitt jag har förstått är det väsentligt att det byts olja i lådan varje 6000 mil för att åtminstone ha någon förutsättning för att den ska fungera ordentligt.
Frågan är förstås hur den skötts innan du skaffade dig den, för jag förstår det som att du köpt den begagnad?
Användarvisningsbild
av frasse4
Dubbelkopplingslådor med våta kopplingar där samma olja används för att styra hydrauliken känns som en mycket dålig konstruktion. Bättre att hålla sig till dubblingkopplingslådor med traditionella torra kopplingar
av Malmstroem
Det är inte nödvändigtvis sant att torrlamell håller bättre.

Volkswagens DQ200 med torrlamell är inte ett under av hållbarhet. Bara den har i princip räckt för att se till att alla dubbelkopplingslådor har dåligt ryckte.

Det är snarare så att våtlamell håller bättre, förutsatt korrekt konstruktion. Jag skulle i alla fall kunna tänka mig att skaffa någon av VAGs senare våtlamellådor. Naturligtvis betyder det inte att Fords Powershift håller speciellt bra.
Användarvisningsbild
av frasse4
Finns såklart dåliga exempel med torra kopplingar också, men få manuella lådor har ju våta kopplingar så det känns som lite överkurs
Användarvisningsbild
av apersson850
De få manuella lådor som har en inkompetent kontrollenhet brinner ibland upp också.
Problemet med torrlamell i robotlådor är att få till en bra funktion vid rangering, speciellt om det går tungt då.

Du vrider runt motorn (gärna utan tändst[…]

Trycket i systemet lär öka märkbart[…]

@fjohan82 , Bara texten "Changes color as it[…]

Alla är vi olika. I kanske uppskattat 60-70% […]