Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jlu
Jag har min pappas gamla V70 2005 stående hos mig, jag har en annan mindre bil jag kör till vardags, denna går bara när jag behöver dra släp (varannan månad) och jag kommer nog faktiskt ta den till sportlovsresan till fjällen (+100mil ToR). Sen förra service för 1.5 år sen så har den nog gått mindre än 100 mil. Den är av min pappa servad på Volvo enligt bok. En vanlig 170hk sugmotor. Bilen är såpass fin att jag gärna behåller den även om den inte egentligen behövs, min pappa kör inte längre, så det är upp till mig att hålla den rullande.

Vad tror de som kan Volvo, för det första tror jag att jag behöver köra den lite oftare så saker inte kärvar igen. Men service, ska man lämna till nån som servar billigt för 1500, eller är det bättre att byta olja själv varje år? Kan man göra en lightvariant på en bil som går så lite och bara suga ur oljan från stickan, fylla ny olja och byta filtret kanske vartannat-vart tredje år? Jag har inte servat en sån här förut, kanske är det lätt att byta även filtret, men slipper man slabba och kräla under bilen så är det ju så mkt enklare att byta bara oljan. (Jag har en till bil som går lika lite, en gammal BMW, så har två bilar att byta olja och motionera).

Bilen har ju gått ca 24.000, så värdet på bilen är väl skitsamma, det viktiga är ju att bilen inte mår alltför dåligt. Fick en stor service för 1.5 år sen, men kamrem, vattenpump mm.

Finns nåt annat man bör göra för att hålla den vid liv?
av rosefors
Du kan med fördel yta olja själv. Du tömmer såklart via pluggen i sumpen som vanligt. Jag hade nödvändigtvis inte bytt filter varje gång men ha i åtanke att ett filter kostar 100kr, så inga pengar i sammanhanget och inte direkt svårt att komma åt.

Låt bilen gå varm nån gång i månaden iallafall. Fullt ös på värmefläkten så den drar ur fukten ur kupén.

Bilar som står ute länge i fuktig miljö utan att få gå varma kommer få en tråkig beläggning på alla metallytor om du inte lägger på en oljefilm.
av jlu
...jo... kollade en video och då tappar de ju oljan under, jag har gjort det på andra bilar massor av gånger, men har fn ingen bra plats att göra det på, därav att jag övervägde suga upp oljan (har en bekant som alltid byter så). Men olika bilar funkar väl detta olika bra på... Endel har jag förstått får man ur all olja om man köper en pump med smal slang som sticks ned i hålet för stickan...

Riktigt, kostnaden för filtret är inget att orda om, det är mest det att det kräver bra åtkomst. Förut kunde jag hyggligt billigt låna en plats med lyft, då är det ju smidigt. Att på en grusad lutande uppfart göra detta är inte lika bra...

Ska försöka börja ta bilen till jobbet (5 mil) nån gång i månaden, utom när saltslasket är som värst, då mår den nog bäst av att bara stå...
av S60FIN
Skulle ha igång den och köra den varm en gång i månaden ifall du inte har möjlighet att ha den inne i värmen så kan den fast stå lite längre men koppla gärna ur batteriet då den står.

Se till att försöka hålla den ren.

Om den körs väldigt lite skulle ja byta olja vartannat år. Det som sliter absolut mest på våra breddgrader är att den går från minus grader till kör temp om vartannat men lär ju inte göra det allt för ofta
av jlu
Tack, ja, kanske ska låta det vara med oljebyte och ta det till våren efter fjällresan... Jag laddar batteriet regelbundet.

Det är ju en standardmodell som gått rätt mycket, så det är väl ingen bil som direkt kommer bli veteranbil, men eftersom den är rätt välskött och perfekt som extrabil och min pappa haft den i nästan 20 år så känns det som kul att ha kvar ändå... Sålänge inget jättedyrt pajar. Det är en spricka i en drivaxeldamask också, borde byta damask eller hela drivaxeln. Hel drivaxel verkar rätt billigt om det skulle gå helt sönder. De verkar ju inte rosta speciellt, och är det rätt årsmodell och motor så verkar de nästan lika robusta som äldre volvo...
av S60FIN
Byt gummit på drivaxels, finns att köpa gummin som skal drad över drivaxeln så du behöver int ens plocka isär den, har skälv alltid använt sådana och hittills hållit lika bra som annat. Kan behöv en kon eller tratt för att få den dragit över om du inte har en verkstad att göra det åt dig, tar typ 20 min.
av jlu
S60FIN skrev:Byt gummit på drivaxels, finns att köpa gummin som skal drad över drivaxeln så du behöver int ens plocka isär den, har skälv alltid använt sådana och hittills hållit lika bra som annat. Kan behöv en kon eller tratt för att få den dragit över om du inte har en verkstad att göra det åt dig, tar typ 20 min.
Dock måste väl drivaxeln bort från spindeln... Jag har bytt på andra bilar och det är som du säger troligen inget jättejobb med just damasken, men ta bort drivaxeln tar väl en stund. Jag tror sprickan är väldigt liten (de klagade på bes, jag ska kolla när jag byter däck) - jag kommer som sagt köra en resa i vinter, så får jag byta sen, jag tror inte jag hinner i höst (då jag inte har nånstans att vara annat än på min uppfart).
av rosefors
På P2 behöver man egentligen inte plocka av spindelen för att få av drivaxeln. Det räcker att lossa den från fjäderbenet. Lite meck är det fock att få tillbaka grejerna. Lossa i vart fall krängningshämmarstaget i förväg så det blir lättare. Hjulupphängningen fram på P2 överlag innan sista årsmodell är mycket enkelt att ha att göra med.

Oavsett, för att göra det enkelt för sig plockar man självklart ut hela drivaxeln när man ska byta damask så man kan jobba med grejerna på en bänk, och i och med det är det skit-sak-samma om man trär nya damasken över eller om man delar drivaxeln. Har väl mest att göra med vilken damask man har fått tag på och om man har verktyg att trä över den med.

Så länge det inte är öppet hål in genom damasken är det dock ingen brådska. Det är när den pissat ut allt drivaxelfett och vatten kommit in som det börjar bli aktuellt, för går den torr så blir ju drivaxeln förstörd. Beror alltså på om det är hål och isåfall hur länge det varit hål.
av jlu
Bytte till vinterdäck idag och det ser inte alls ut som damasken är så trasig, dock hade det börjat skymma så får titta lite närmare i dagsljus. Detta är en 2005a, ändrade de framvagnen sista året?
av rosefors
Fram till nån brytpunkt 2006/2007 har spindelled och leden till P-änden en koninfästning på 45 grader. Dessa fastnar inte så att dom behöver något verktyg eller "extra kärlek" för att lossa. Därför, i kombination med att spindeln är bultad till dämparen och inte dämparen istucken i spindeln som det brukar vara, är det i regel väldigt smidigt att plocka ner hjulupphängning fram på 2000-2006.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]