Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av philipsguy
Motorbromsning när man vill köra snålt, släpvagnsdragning plus de enstaka buskörningarna då kommer de till pass
av axxar
sura56 skrev:En liten fundering.
Kan man eftermontera paddlar i en V60 T6 AWD 2012 ??
Undrar det också, nån som vet ??? ?:-/
av MrCooper
Nu när jag vet att man kan växla utan att gå över till sportläget så hade jag varit riktigt besviken om jag inte hade valt till dem.
Används till:
-Motorbromsning i backar
-Släpvagnskörning
-Aktiv körning
-Hjälpa bilen att tidigare gå över till "rätt" växel
Användarvisningsbild
av PaNi
Nu har jag kört 1000 mil med paddlar. Är i det stora hela positiv men nu har kommit på en nackdel också. Jag lyckades med en ofrivillig nedväxling när jag i en lätt vänstersväng klämde fast ratten med vänster knä för att ta på mig solglasögonen. Knät kom åt minus-paddeln och bilen växlade förstås ner.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
PaNi skrev:Nu har jag kört 1000 mil med paddlar. Är i det stora hela positiv men nu har kommit på en nackdel också. Jag lyckades med en ofrivillig nedväxling när jag i en lätt vänstersväng klämde fast ratten med vänster knä för att ta på mig solglasögonen. Knät kom åt minus-paddeln och bilen växlade förstås ner.
bilen är inte byggd för att köras med knäna ;)
av Exquattro
Skulle tro att paddlarna funderar bra ihop med gamla lådan som inte är ett under av perfektion, då hinner ju jag som den perfekte chauffören :wink: lite oftare ta befälet. Kan också tänka mej att vid omkörning låsa lådan i sexan och utnyttja vridet till fullo istället för att lådan växlar ner till ingen nytta. Använder idag ganska ofta sportläget för att manuellt låsa lådan men paddlar gör det säkert lättare och roligare. Jag har fått förarutbildning på bana med Scirocco R och DSG-låda. Paddlarna där användes bäst bara för nerväxling, upp genom växlarna var lådan själv smartare. Men det var, som sagt, en lite annorlunda automat att köra med.
av ericbreiter
Jag har haft dessa i två bilar nu då de ingått men jag skulle klara mig utan dem lika bra. Jag använder dem i första hand för att växla upp snabbare när växellådan är lite avvaktande. Motorbroms fungerar bra också men jag blev tillsagd att om man är ute efter att spara bränsle så är det bättre att trycka på bromspedalen då bränsletillförseln stryps snabbare på det viset. I vissa fall om jag är själv i bilen och det blir lite racing på skogsvägar så kan de vara roliga men det går faktiskt lika bra utan.

Frågan är om jag får någon användning för växelpaddlar i nästa bil. I en T6 AWD så kan man förekomma 6-stegslådan ganska bra men frågan är hur det blir med VEA-motorerna med 8-stegslådan. Den ska väl förhoppningsvis bli mer jämn.
av Dieselvolvo
Om man har en v60 d4 classic, är det då bara att byta ratten till en med paddlar och allt lirar...eller krävs något mer?

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]

Har du kollat felkoder? Min D4 VEA -15 har gjort s[…]