Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo xc60 2015
Har fått ett oroligt märkligt fel på våran xc60 d4 automat (17000mil)
(Motorn nästan dör och lådan hugger till)
Det började i måndags med att bilen tappade kraften i 1-2 sekunder vid acceleration och typ gungade till. Detta hände kanske 1 gång om dagen fram tills idag.
Då det blev kanske 8 gånger på en 5km sträcka.
Haft den på ”bilia” idag för felsökning men dom vet verkligen inte vad felet är och nästan beklagar att dom inte vet.

Nu när jag skulle hämta bilen så fick dom inte i någon växel och kunde tyvärr inte ta ut den från verkstaden.

Dom får ju såklart massa felkoder men vet inte vart dom ska börja byta saker.

Någon som har varit med om liknande?
Ber om ursäkt för invecklat inlägg.

:crying:
Bilagor
B8E214ED-4900-48DA-B7DD-F632EAF23BFF.jpeg
B8E214ED-4900-48DA-B7DD-F632EAF23BFF.jpeg (3.61 MiB) Visad 1349 gånger
Känns som ett fall för en försäkring, det kan bli dyrt att börja byta delar på vinst och förlust.
Har du Volvia med tillägget till 10 år/20.000 mil eller står du utan något som kan tänkas täcka detta?
Jag har haft något likanade på en my16 D4 med automat. Plötsligt går motorn ner på tomgång, en massa meddelanden om service dyker upp på panelen. Hastighetsmätare och varvräknare visar noll även fast motorn går på tomgång och bilen rullar på vägen. Efter en omstart så funkar bilen igen. Felet återkommer flera gånger och en felsökning på verkstad visar att ledningsmattan (kabelstam) är avnött så CAN-bussen tappar kommunikation mellan motor och växellåda.
Efter nästan 3 veckor hos Bilkompaniet så har dom fortfarande inte hittat felet. Senaste ”troligt fel” var växelgivaren men det visade sig inte heller vara felet.
Bilen flimrar i menyer vid uppstart nu och detta har uppstått hos firman, märker att mekanikerna är lika frustrerade som vi är
Varierande laddtryck Volvo 940

Får testa, felet känns som det må[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]