Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SToffe93
Halloj! Gammal bil ger lätt bekymmer.

Instrumenthuset slocknade helt plötsligt en dag. Första dagarna kom det ibland igång om man bankade lite ovanpå.
Oftast när det kom igång så frös alla mätare och visade samma varvtal/hastighet hela tiden. Även efter ett tags körning kunde det börja lysa ibland. Nu har det slocknat helt och vill inte komma igång. Tilläggas ska att första gångerna efter att detta hänt så fortsatte huset att lysa i några minuter trots att bilen var avstängd..

Har testat koppla bort batteriet och satt tillbaka utan framgång.
Kan det vara dåligt batteri som är boven? Eller är det, eftersom det funkade ibland när jag bankade ovanpå, helt "enkelt" något fel i själva instrumenthuset? Kanske generator som börjar ge upp?

Minns när generatorregulatorn gav upp på samma bil att det första som började krångla var just instrumenthuset.

Vad rekommenderas nästa steg i felsökning? Plocka bort instrumenthuset vet jag inte om man blir så klok utav.
Kan även tillägga att bilen sedan några månader tillbaka går väldigt ojämt på tomgång och låga varv (blivit lite bättre nu när det är kallt) om det skulle kunna finnas ett samband..

Väl mött!
Användarvisningsbild
av XC90AFRICA
hej
jag hade samma fel, jag plockade instrumenthus bort och lämnade till obd elektronik , som lagade och sa att det var fukt i eftersom bilen är i Africa så trodde jag på dem men på plats in Africa med lagade instrument, funkade den ändå inte men vi upptackte att vi saknade un säkring , jag tror det var 5A, vi satte en ny säkring och fick den igång. prova
av SToffe93
sicnarf skrev: sön 23 okt 2022, 05:38 Ditt instrumenthus är ok och CEM är problemet. Ditt CEM skall lödas om.
https://www.obdtuning.se/sv-SE/reparati ... 70-6663009
Säker? Enligt den sidan är det instrumenthuset som är fel. För att förtydliga så hade jag problem även innan det slocknade. Har under senaste åren haft klocka som snurrar, oläsliga texter på färddatorn, ingen indikation ibland för helljuset. Eller är både instrumenthus och CEM kaputt nu?
av SToffe93
XC90AFRICA skrev: sön 23 okt 2022, 05:57 hej
jag hade samma fel, jag plockade instrumenthus bort och lämnade till obd elektronik , som lagade och sa att det var fukt i eftersom bilen är i Africa så trodde jag på dem men på plats in Africa med lagade instrument, funkade den ändå inte men vi upptackte att vi saknade un säkring , jag tror det var 5A, vi satte en ny säkring och fick den igång. prova
Har inte hittat någon säkring för instrumenthuset. Vet du vilken det var?
Användarvisningsbild
av XC90AFRICA
SToffe93 skrev: sön 23 okt 2022, 17:02
XC90AFRICA skrev: sön 23 okt 2022, 05:57 hej
Har inte hittat någon säkring för instrumenthuset. Vet du vilken det var?
På vänster sidan av instrumenthus, måste öppna dörr förarsidan och sedan öppna luckan där sitter massa säkringar

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]

Halvljuset (alltså inte auto-läget)[…]