Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Hade ett tag en väldigt dålig tomgång, bilen dog aldrig men hade plötsliga tapp i styrka, väldigt nära att motorn dog vid stoppljus efter man frikopplat m.m.

Jag rengjorde då spjällhuset och luftmassemätaren, detta förbättrade läget med kanske…60%? Dock kvarstår fortfarande delar av problemet.

Bilen kan få kortvariga hastiga tomgångsdippar efter man gasat och sedan frikopplar. Bilen dör inte men den kan falla ned mot 300-400 varv innan den återhämtar sig och stabiliserar sig på ca 700 varv. Detta kommer och går, varm som kall. Upptäcks lättast vid stoppljus eller när man ska finparkera genom att backa där man gasar och frikopplar fram och tillbaka. Ibland märks det inte alls, ibland är det jättetydligt.

Jag fixade ihop en röktestare där jag pressade in rök bland vakuumslangarna men hittade inga spår alls av läckage någonstans.

Vad tror ni det kan vara? Vill helst inte behöva köpa nytt spjällhus för 3-4 papp. Har hittat ett identiskt hus från Bosch så förhoppningsvis behövs ingen programvara men fortfarande sura pengar om felet kvarstår. Samma tanke att kanske byta lyftmassemätaren mot en ny.

Tändstiften ska inte vara så speciellt gamla.

Har sökt efter felkoder med en avancerad läsare utan en enda felkod relaterad till problemet.

Mvh,
Tobbe
Igensatt bensinfilter? Dålig kontakt på bensinpumpen..? Min T5:a från -02 kunde stanna helt oväntat tex vid tomgång efter ett par min - visade sej vara dålig kontakt på förpumpen som tidigare ägare tydligen bytt då packningen satt fell på själva låslocket till pumpen. Innan dess bytte jag Luftmassemätare och det blev bättre i ett par dar, sen vart det samma igen. Har du kollat att bränsletrycket är OkiDoki? På min fanns en liten ventil på själva fuel railen(tror jag det kallas) som man kunde öppna o kolla. Ibland hade jag bra med tryck, ibland inte...det kom o gick lite sporadiskt.
Prophetone skrev: fre 21 okt 2022, 04:20 Igensatt bensinfilter? Dålig kontakt på bensinpumpen..? Min T5:a från -02 kunde stanna helt oväntat tex vid tomgång efter ett par min - visade sej vara dålig kontakt på förpumpen som tidigare ägare tydligen bytt då packningen satt fell på själva låslocket till pumpen. Innan dess bytte jag Luftmassemätare och det blev bättre i ett par dar, sen vart det samma igen. Har du kollat att bränsletrycket är OkiDoki? På min fanns en liten ventil på själva fuel railen(tror jag det kallas) som man kunde öppna o kolla. Ibland hade jag bra med tryck, ibland inte...det kom o gick lite sporadiskt.
Hej!

Totalt missat att jag fått svar..

Bränslefiltret bytte jag rätt nyligen.

När du menar dålig kontakt med bränslepumpen, vad syftar du då specifikt på, att den inte lyckades pumpa lika starkt tryck p.g.a. den felaktiga packningen?

Har inte kollat bränsletrycket men funderar på om jag borde ha fått en felkod i sådana fall, kanske inte.
Så där gör min V70 -00 pga en vakuumläcka som jag inte hittar. Men nu är detta en icke-turbo.
Om jag lyfter batteripolen så att tomgångsadapteringen nollställs så blir tomgången aningen för hög, 1000-1200. Sen märker man hur adapteringen justerar ner gradvis för att kompensera för tjuvluften och till slut kommer dipp-beteendet..
Måste leta upp läckan, har köpt startspray :-)
Det pyser någonstans under insuget, kanske packningen till gasspjället..
Hejsan!

Väcker liv igen i denna tråden för att få hjälp att tolka bilderna jag fått fram.

Problemet med bilen är fortfarande enligt rubriken på denna tråd men har nu bytt en hel del grejer som dock ännu inte avhjälpt problemet.

Jag har försökt röktesta vakuumslangarna genom att pressa in rök i systemet för att se om det läcker, detta har ännu inte lett till något.

I ett tappert försök att lösa ovan problem med de plötsliga tomgångsdipparna har jag bytt följande till märkesprodukter inom loppet av ca. 1 månad.
Allt bytt till nya delar, inget beg.

Bränslepump/Givare (höger sida)
Bränsletankarmatur (vänster sida)
Bränslefilter
Bränsletrycksgivare
Bränsleinsprutningsventiler
Luftfilter
Luftmassemätare
Luftmassemätarhuset
Tändstift
Tändspolar
Packning för grenrör insugssidan
Spjällhus
Spjällhuspackning

Spjällhuset var det sista jag ville byta då det skulle (enligt information från Brandt Bil Bilia) krävas en omprogrammering av spjällhuset och då en risk att chippningen skulle försvinna. Spjällhuset byttes idag och jag tog bilen till Bilia. Bilia kunde dock inte genomföra någon nedladdning av programvara då bilen vägrade prata med deras Vida. De kunde inte ens reset'a ECM för att få bort chippningen och programmera om spjällhuset. Delvis tur det för efter jag lämnat och kört en del (även kört på och varvat rejält) så märkte jag att bilen körde på precis som innan, så troligtvis behövdes ingen programvara för att bilen ska känna igen det nya spjällhuset? (spjällhuset var identiskt enligt Bosch, bara en nyare version).

Dock när jag plockade bort grenröret så upptäckte jag detta, igenkorkad del av vevhusventilationen och en mängd olja. Dock har jag fortfarande ett vakuumsug från oljelocket:
IMG_0853.JPG
IMG_0853.JPG (2.12 MiB) Visad 274 gånger
IMG_0852.JPG
IMG_0852.JPG (3.03 MiB) Visad 274 gånger
Vad tror ni enligt dessa bilder, beror tomgångsdippen på igensatt vevhusventilation?
Senast redigerad av 1 Skillerns, redigerad totalt 0 gånger.
Har du en luft-magnetventil på luftslangen efter luftfilterburken (typisk Denso-pryl påstås det). Men den kanske bara finns på icke-turbo på motorerna från åren runt -00?) Iallafall, den skickar luft till instprutningsventilerna för att hålla nere HC-utsläpp vid kallstart.. Problemet är tydligen att ventilen beckar igen med tiden och då får man tomgångsdipp när motorn är halvvarm..
Erik Å skrev: fre 19 maj 2023, 23:21 Har du en luft-magnetventil på luftslangen efter luftfilterburken (typisk Denso-pryl påstås det). Men den kanske bara finns på icke-turbo på motorerna från åren runt -00?) Iallafall, den skickar luft till instprutningsventilerna för att hålla nere HC-utsläpp vid kallstart.. Problemet är tydligen att ventilen beckar igen med tiden och då får man tomgångsdipp när motorn är halvvarm..
Hmm... vet inte riktigt vilken du syftar på. Jag har magnetventil till turbon, sedan har jag en annan form av ventil som du ser på ena bilden. Denna ska eventuellt ha något med utsläppen att göra men vet inte riktigt vad det är.
IMG_08522.jpg
IMG_08522.jpg (2.81 MiB) Visad 266 gånger
Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]