Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DrEvilBoy
Har hittat en V70 med en 2.0 motor till ett bra pris. är 2.0:an mycket slöare än 2.4, 2.5:an? (räkna inte med turbo motorerna)

Har nu en Corolla -93 1.3 kombi med säkert hela 90 hästar :lol: , så jag är ju inte direkt kräsen

Funderade även en annan sak... om man köper av en fordonsförmedling... då gäller inga garatier va? man kunde tydligen teckna en extra försäkring om bilen hade gått mindre än 16000mil... men det har inte den jag är intresserad av :oops:
Användarvisningsbild
av Driftarn
Välj inte 2,0 utan ta 140 hästarn i så fall (2.5l). 2,0 är både slö o törstig!!
Användarvisningsbild
av Nexus
kan garantera att din Toyota corolla wagon är pigg jämfört med en 2,0:a. men har du inte bråttom så duger den säkert. En äldre man på jobbet har en S70 2,0 och är nöjd med den. Jag skulle inte nöja mig med klenare motor än min 2,5T :wink:
Själv föredrar jag gamla V70 tycker den e snyggare och tuffare än V70N. även om det ej var din fråga så kanske någon ger tipset om nyare V70 :wink:
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger.
av ljungström
Det företag som förmedlar en begagnad bil bär samma ansvar som en vanlig bilfirma enligt konsumentköplagen. Detta är tvingande lagstiftning och inget som förmedlaren kan slinga sig ur. (KKL 1 § 2 st)

V70 2,0 är seg, ovanlig och svårsåld. Köp en 2,4 140 hk 20 ventilare (årsmodell -00 och framåt) eller en GLT med 170 hk istället.

Är bilen importerad (inbillar mig att V70 2,0 är vanligare utomlands än i Sverige) så bör du som alltid vara tveksam till mätarställningen. "Alla" importbilar har 11-13000 mil på mätaren, inte så sannolikt kanske.

Kontrollera så att förmedlaren verkligen har rätt att sälja försäkringen och att bilen uppfyller de krav som uppställs på servicehistorik och dylikt. Skulle servicehistoriken vara förfalskad och mätarställningen felaktigt blir försäkringen ofta ogiltig.
av Lången
Jag har en 2,5 170 hk och är mkt nöjd, den går billigt och hyffsaqt bra. Jag har bara haft hästkrafts stinna bilar förrut så jag tycker allt under 400 hk är slött :wink: men jag står faktiskt ut med den och det är ett gott betyg :D
Användarvisningsbild
av Lindepär
Jag är ägare av en 2,0 och som sägs tidigare - köp inte en så'n. Den funkar att åka själv i när man ska ta sig från punkt a till b, men lasta in familj och lite packning och det känns som man står still. För att inte tala om att koppla på en släpkärra. Huvaligen :shock:

Jag har ändå stått ut med den i 6,5 år (frun tycker den funkar och jag kör den när vi ska iväg på längre turer - till vardags åker jag i en 18 år gammal japan som är bra mycket piggare :D ), så har man som sagt inte bråttom duger den, men den är inget att åka roligt i.
av DrEvilBoy
Tack för svaren.... Ska testa bilen i dag. Får väl antagligen fortsätta och leta efter en med större motorstorlek antar jag. Synd för jag blev lite förälskad i bilen.... men med en Newfoundland och två ungar så låter det som om 2.0 är för seg..... antar att 2.0 turbo inte är något vidare heller?

Har kikat lite på V70 import men det är så himla osäkert... verkar bara vara små firmor som säljer sådant och det är typ sådana personer som gör att man vänder när man kommer in i bilhallen. Hittade en väldigt fin V70 som hade gått 19000 (ser att väldigt många importer har gått runt 19000 mil) den hade ingen servicebok. Men känslan gjorde att jag gav fan i den.... en bil som är 9 år gammal kan inte se så fin ut... och mycket var bytt i framvagnen... kan ha varit krockad & skruvad i tyskland. Bilfirman hade själv importerat den och säljaren visste inget om tidigare händelser i tyskland, med tanke på att han inte visste något så hade han bytt alla slitdelar och kammen på bilen... men som seriös importör borde man väl kolla med tidigare ägare för de kan man lätt på reda på via det tyska reg pappret?

Cheers
Användarvisningsbild
av Phantom
Då du har en stor hund och barn så rekommenderar jag som du säger att leta vidare efter en större motor.
Har själv 1 stor hund och en mellanstorlek och barn i min...och den motor jag har fungerar alldels utmärkt.
Det finns många fina bilar till försäljning, frågan är bara hur mycket du är beredd att ge :wink:
Jag kör själv importerad bil som flyttgods, likaså var min förra V40 importerad som flyttgods. Ägarna till dessa bilar hade köpt dom nya ett år innan de flyttade tillbaka till Sverige och har full dokumentation på service och kvitto på allt.
Om du funderar på en 2,0T så kommer de främst från Italien där motorerna är speciella då det är dyrt att ha en bil över 2 liter där.
Lycka till med letandet :)
Användarvisningsbild
av s70 2,5
Jag är ägare till en 2.5L 140hk idag, tycker den är i slöaste laget kan bara föreställa mig hur 2.0 känns.
Satsa på en 170hk eller ännu hellre en lättrycksturbo.

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]