NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tskim
Hej,

Jag gjorde en längre körning för ett par veckor sedan och då fick jag upplysningen att jag skulle kontrollera oljenivån.
Jag stannade vid lämplig plats och gjorde detta. Nivån var under min så jag fyllde på va 0,5l.
Jag körde vidare ca 30 min och så kommer samma upplysning igen när jag stänger av motorn.

Bilen står i fyra dagar och när jag ska använda den ingen fyller jag på resterande 0,5l som jag har i flaskan.
Jag kör någon timme och sedan kommer upplysningen igen om att kontrollera oljenivån.
Jag har ingen mera olja utan kör hem och ställer bilen på uppfarten.

När jag ska ha bilen nästa gång letar jag fram olja och fyller på. Kollar dock inte stickan innan eftersom varningen kommer när det är under min.
När kontrollerar nivån efter påfyllningen ser det ut som den är överfull, tänker att det beror på att oljan håller på att rinna ner och det blir så då.
Kör bilen ca 25 min. Får då en upplysning om att oljenivån är låg. Har ingen mera olja utan behöver köra och hämta dottern vilket tar ca 30 min fram och tillbaka.
Upplysningen kommer igen men bilen går bra och ingen varning om lågt oljetryck.

Letar info på nätet och inser att det kan vara vevhusventilationen.
Ser ett inlägg om att det sitter något under insugningsröret och ger upp för man ser inget och det börjar bli mörkt.

Ska köta dottern till täningen, kollar stickan och det är under minnivå.
Fyller på ca 0,7l eftersom nivån verkar vara mycket låg och hoppas att den klarar sig som den gjort tidigare för att se vad jag kan göra dagen efter.
Bilen går bra ca 10 min men märker sedan att den inte går riktigt rent och tappar kraft.
Lämnar dotter och det luktar lite bränt för första gången.
Kör hemmåt och det saknas effekt i motorn och jag inser att den ryker ordentligt.
Kort efter det går den som normalt och jag fortsätter hemmåt men då och då tänder den inte riktigt och det blir ordentligt med rök.
De sista 7 min går den som vanligt och ingen varning om låg oljenivå.

Idag gör jag ett ryck och ser röret som går mellan ventilkåpa och luftfilter.
Tar bort detta och det är inte täpt.
Öppna luftfiltret och dset är lite olja i botten där ventilationen går in men luftfilter och insugsröret mellan filterlåda och insugningsrör är torra.

Hm, oljan som förbrändes igår kan inte ha kommit där ifrån.
Drar upp stickan och den är torr, alltså under min nivå.
Sätter i stickan igen och tar upp den. Då är det olja långt upp på vajern.
Hmmm, gör om det med samma resultat.
Jag tolkar det som att oljenivån är skyhög i motorn.

Vad kan detta vara.
När stickan sitter i bilen under körning och man kollar nivån är den torr.
När man sätter i den och tar upp den igen är bilen överfylld.
Varje gång man upprepar är den överfylld.

Är det något som stoppar oljan från att rinna tillbaka i sumpen?
Dock varnar den inte om låg oljenivå denna gång när det blev rök.

Varför kan inte oljan komma upp i stickan när den sitter i?
Det skulle kunna tyda på att ett övertryck byggs upp i röret till stickan när stickan sitter i.
Finns det en vevhusventilation till som är kopplad mellan vevhuset och insugningsröret enbart och inte till luftfilterburken?
av tskim
Uppdatering.
Motorn har gått ca 140 000km.

Tömde ut oljan som var i motorn.
Det var lite mera i än vad det ska vara så den analysen var korrekt :D

Fyllde på samma olja igen eftersom jag inte har någon annan hemma just nu.
Startar bilen och låter den gå på tomgång.
Ingen anmärkningsvärd rök från avgassystemet.
När den sjunker i tomgångsvarv gjorde jag några gaspådrag och då började en ryka en del.
Stod så sedan 3-4 minuter innan den slutade ryka.
Gjorde några mera gaspådrag och allt låter och känns ok.
Körde en kort sträcka i kvarteret på någon minut och parkerar igen.
Ingen rök från avgassystemet och motorn kändes som vanlig och går jämt.

Eftersom jag är för lösningsinriktad enligt en fd tog jag bort oringen på oljestickan så den troligen inte kan bygga upp något tryck den vägen.
Man känner inga pulsationer från oljestickröret så om det är något där är det ett litet flöde men för att stickan ska visa rätt nivå och förhoppningsvis även givaren.
Får nu vara så här ett litet tag för att se om något annat händer samt för att planera hur gå vidare med vad som ska göras och vilka reservdelar som behövs för att lösa problemet permanent.

Någon som har något förslag eller instruktioner/sprängskisser som kan vara bra att ha för att se hur systemet fungerar och vilka delar som ingår?
av Rådlös
Inte någon lösning eller säkert uttalande om fel. Men en hypotes med en motfråga: Står bilen plant när du kollar på stickan och instrumentet? Har funnits trådar här om att det kan bli felvisning om bilen lutar åt något håll.
av 20FJan
Man tar alltid upp och torkar av stickan innan kontroll, bilen behöver också stå någon minut för oljan ska rinna tillbaka ordentligt. Har också märkt att ena sidan av stickan kan vara svårläst, snurra den då och kolla på andra sidan så ska det vara tydlig nivå. När man kör rinner oljan naturligt av stickan och kan inte rinna upp i röret eftersom o-ringen gör sitt jobb. Sätt tillbaka den. Är troligen något annat som ger varning, dålig givare, glappkontakt eller parkerat i lutning. Fyll aldrig på olja utan att vara säker på om det behövs.

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]

På min XC70 -13 så har jag fått […]