- sön 16 okt 2022, 08:54
Fick upp varningsmeddelande om att DSTC System service erfordras och motorn började gå ryckigt, i limp mode. Strax efter tändes även check engine-lampan och meddelandet motorsystem, service erfordras kom också up
Hjälper inte att stänga av motorn en stund och sedan starta igen.
Fick upp följande felkoder (P1264).
Om man läser runt lite så kan det vara EGR ventilen men de flesta byter spridare vilket verkar vara en svag punkt på dessa motorer.
Är det värt att köpa en spridare och byta själv, för att sedan koda in på verkstad? ~5000kr. Verkar vara cylinder 4 i mitt fall. Följer då denna guiden.
viewtopic.php?t=163953#p1451328
Det jag undrar egentligen mest är risken att man börjar byta massa delar i onödan..
Verkar vara dubbelt så dyrt på verkstad, och en del byter alla 4 spridare till kostnader runt 20-30’..
Hjälper inte att stänga av motorn en stund och sedan starta igen.
Fick upp följande felkoder (P1264).
Om man läser runt lite så kan det vara EGR ventilen men de flesta byter spridare vilket verkar vara en svag punkt på dessa motorer.
Är det värt att köpa en spridare och byta själv, för att sedan koda in på verkstad? ~5000kr. Verkar vara cylinder 4 i mitt fall. Följer då denna guiden.
viewtopic.php?t=163953#p1451328
Det jag undrar egentligen mest är risken att man börjar byta massa delar i onödan..
Verkar vara dubbelt så dyrt på verkstad, och en del byter alla 4 spridare till kostnader runt 20-30’..