Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1515629
Fick upp varningsmeddelande om att DSTC System service erfordras och motorn började gå ryckigt, i limp mode. Strax efter tändes även check engine-lampan och meddelandet motorsystem, service erfordras kom också up

Hjälper inte att stänga av motorn en stund och sedan starta igen.

Fick upp följande felkoder (P1264).

Om man läser runt lite så kan det vara EGR ventilen men de flesta byter spridare vilket verkar vara en svag punkt på dessa motorer.
Är det värt att köpa en spridare och byta själv, för att sedan koda in på verkstad? ~5000kr. Verkar vara cylinder 4 i mitt fall. Följer då denna guiden.
viewtopic.php?t=163953#p1451328

Det jag undrar egentligen mest är risken att man börjar byta massa delar i onödan..

Verkar vara dubbelt så dyrt på verkstad, och en del byter alla 4 spridare till kostnader runt 20-30’..
ECB4E526-B3B3-412C-BC0B-6924A6D6AB73.jpeg
ECB4E526-B3B3-412C-BC0B-6924A6D6AB73.jpeg (557.9 KiB) Visad 2399 gånger
1BCF56A2-03C2-4AF5-9248-7C4D589C8B4F.png
1BCF56A2-03C2-4AF5-9248-7C4D589C8B4F.png (477.06 KiB) Visad 2399 gånger
#1516042
Hade bilen på verkstad och dom felsökte och bytte spridare 4. Dom programmerade in den också.

När jag hämtade bilen och startade den första gången tyckte jag den gick lika dåligt på tomgång men inga varningar fanns i mätaren. Så gick in igen till verkstaden och frågade.

Meken sa att spridarna justeras in när man kört ett tag. Körde typ 2 mil i 3000rpm men tycker ändå den går lite ojämnt.

Bilen har dock mkt mer kraft nu än tidigare. Den går bättre men det är ett tickande ljud från motorn ibland. Och ibland så vibrerar och hugger motorn lite.

Kommer det ge med sig eller ska den gå lika fint som förut direkt efter inprogrammeringen?
#1516637
Jag fick exakt samma fel på min v60 -12 1,6DriveE 18.000 mil förra helgen. Har inte haft möjlighet att ordna det än. Så tänkte kolla med dig va verkstan tog betalt? Måste man åka till någon auktoriserad verkstad med VIDA, eller kan ta någon enklare variant? Vad tror ni om att köpa en begagnad?
#1516694
Det kostade ~5800
(Felsökning 350, inprogrammering 1700 och spridaren 3700).

Fick lämna in den igen så att dom kunde göra en särskild körcykel så datorn kunde lära sig spridarens nya max och minvärden (enligt verkstan). Dom trodde att dom fick till detta första gången men tydligen inte. Nu bekräftade dom att det lyckades genom att koppla upp sig mot bilen. Vet inte mer detaljer än så.

Hämtade den i morse och nu går den jämnt, fint och bra igen, precis som före spridaren gick sönder.

Tydligen är det en särskild körcykel där man kör i treans växel i 3000 rpm och motorbromsar ner till 1600rpm några gånger. Jag läste det någonstans på något forum men hittade inte det igen, annars hade jag testat det själv först så klart.
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]