Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvoold
Motorn behöver du nog inte oroa dig för. Det är ju T4 samt T3 med manuell låda som i en del fall har balansaxlar, som vi er ibland. Se en rekordlång tråd på detta forum.

Kolla dock om du känner att du kan leva med en stötig bil, jag tyckte det när jag provkörde. Detta gällde också V60 CC om än i lite mindre grad. Jag kan tänka mig att den V70 du har är mycket bekvämare sett till den punkten.

Rostskyddet hr nämnts, kan rosta på konstiga ställen som tex vid dörrhandtaget. (kolla på KVD, eller en bilhandlare som fotograferar skador som de lägger ut i sina annonser, som tex Autohero) så ser du hur det kan se ut.

Lycka till. :-)
Användarvisningsbild
av Micce1980
Just det, det förekommer att listen det står Volvo på gnager på bakluckan, inte helt vanligt men det händer och då kommer väl rosten där rätt snart
Användarvisningsbild
av SebastianJ
Köpte en V60 T3 2014 för 2 månader sedan, inte så mycket att säga men är väldigt nöjd med bilen. Trevlig att köra, oväntat bränslesnål (inte mätt vid pump, inte tankat än) samt pigg så det räcker för normal körning.

Motorn går väldigt mjukt och tyst, lite väl tilltagen utväxling dock då 6an inte riktigt går att nyttja under 80 km/h om det blir uppförsbacke. Men samtidigt så ligger den runt 2000rpm i 120 då vilket är trevligt.
av stranglefoot
Tacka alla för trevliga inputs! Erkännas bör att jag jag förknippar ford med halvtrist kvalitet samt att att d5:an bla. fick ett tveksamt (läs billigt) arrangemang av spårkilrem efter Fords övertagande. Nåja, inget att oroa sig över då! Tack ännu en gång!
av stranglefoot
Jag jobbar som vw mekaniker och där heter det spårkilrem. Det finns som bekant två remmar i en motor, för det mesta, den ena har ränder och den andra kuggar...
av UnleashFusion
S6024t skrev: tis 25 okt 2022, 23:12 "Spårkilrem"??
vw språk^, men volvospråk, eventuellt andra märken kallas för multirem.

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok