Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

bem skrev: tor 13 okt 2022, 19:54 HeavyMetal,
Kommer det värme i ditt fall fastän det visas vit färg på den strömmande luften i appen?
Kollade nu och det kommer lite värme bara från sido ventilerna och inget från mitt ventilerna konstigt nog även på högsta temperatur?
Nån som vet vad det kan vara för fel? :-o
Blir så j***a trött nu! Går det på nån garanti nu efter 2 år om det är nåt fel?
HeavyMetal skrev: fre 14 okt 2022, 00:10
Kommer det värme i ditt fall fastän det visas vit färg på den strömmande luften i appen?
Kollade nu och det kommer lite värme bara från sido ventilerna och inget från mitt ventilerna konstigt nog även på högsta temperatur?
Nån som vet vad det kan vara för fel? :-o
Blir så j***a trött nu! Går det på nån garanti nu efter 2 år om det är nåt fel?
Om den 2-åriga fabriksgarantin gått ut så finns väl flera möjligheter.
Förutom att Goodwill från Volvo som i vissa fall kan lösa saker som inte funkar på en Volvo så täcker Volvia Maskinskadeförsäkring (om du har det) följande:
Klimatanläggning
"– Fabriksmonterad klimatanläggning inkl. givare, spjällmotorer och styrsystem och fabriksmonterad bränslevärmare."
Källa: https://volvia-edit.prod.bravi.if.eu/gl ... illkor.pdf (sidan 8)

Om du köpte din bil som privatperson före 1 maj 2022 så gäller gamla Konsumentköplagen, annars den nya.

Jag gissar Maskinskadeförsäkringen kan täcka det problem det ev. kan vara med din klimatanläggning (om det nu är ett fel på den vilket är lite oklart). På min Volvo (V90 MY22 laddhybrid) kommer det värme mest vid fötterna på förar-och passagerarsidan samt innanför vindrutan (i center-utblåsen vid sidan av center-displayen vete katten om jag kände nån värme när jag testade nyss), när jag startar bilmotorn eller bränslevärmaren med Volvo cars appen och det är kallt ute.
Nu har jag fått svar i frågan angående färgen.

När motorn startas via appen ska illustrationen i appen vara vit och när värmaren startas via appen ska den vara röd. :-)
Var mest orolig för att mittspjällen inte skickade varmluft på auto. Men manuellt så skickar det värme. Vet dock inte varför?
HeavyMetal skrev: tis 18 okt 2022, 19:31

När motorn startas via appen ska illustrationen i appen vara vit
och när värmaren startas via appen ska den vara röd. :-)

Var mest orolig för att mittspjällen inte skickade varmluft på auto. Men manuellt så skickar det värme. Vet dock inte varför?
Jag skall dubbelkolla igen i kväll vad det blir för färg i appen när jag startar motorn på min Volvo via appen.
Vore kul få samstämmiga uppgifter från flera håll (dig, t.ex. mig och den som gav dig svaret).
Men det viktigaste är ju det kommer värme i bilen (när det är kallt) när motorn startas, förutom att motorn startas. Vad det blir för färg på "luftmolnet" i kupén i appen vid motorstart är ju inte så jättenoga egentligen.
bem skrev: tor 20 okt 2022, 11:23
HeavyMetal skrev: tis 18 okt 2022, 19:31

När motorn startas via appen ska illustrationen i appen vara vit
och när värmaren startas via appen ska den vara röd. :-)

Jag skall dubbelkolla igen i kväll vad det blir för färg i appen när jag startar motorn på min Volvo via appen.
Vore kul få samstämmiga uppgifter från flera håll (dig, t.ex. mig och den som gav dig svaret).
Men det viktigaste är ju det kommer värme i bilen (när det är kallt) när motorn startas, förutom att motorn startas. Vad det blir för färg på "luftmolnet" i kupén i appen vid motorstart är ju inte så jättenoga egentligen.
Min blir vitt sken oavsett med motorn på eller ej, det är nog en bugg för bilen blir ju varm som tur är.

Så här skrev supporten från Volvo cars appen i sin helhet.

Citat: Hej
Tack för ditt mejl angående Volvo Cars appen.

Vi uppskattar att du uppmärksammar oss och att appen visar ett vitt sken i bilen i stället för ett rött.

När motorn startas via appen ska illustrationen i appen vara vit och när värmaren startas via appen ska den vara röd.

Så länge bilen startar den funktion du vill via appen är färgen på luften i appen ett kosmetiskt fel. Jag kommer ta vidare den feedbacken till utvecklarna.

Tveka inte att återkomma om du har fler frågor eller funderingar.

Ha en fin dag!
Med vänliga hälsningar
Maria
Customer Care | Sverige
Kollade igen med min v90 MY22 och den visar luften som kommer in i bilen med röd färg, således inte vit, se bilden. Detta gäller både vid start av bilmotorn och bränslevärmaren, i båda fallen via Volvo Cars appen.
Så länge det kommer värme kanske mest logiskt är röd luft i appen, tycker jag i alla fall.
Bilagor
CE2BD355-7F73-4F8B-A460-E93E852CBF0B.png
CE2BD355-7F73-4F8B-A460-E93E852CBF0B.png (937.91 KiB) Visad 398 gånger
bem skrev: lör 22 okt 2022, 13:05 Kollade igen med min v90 MY22 och den visar luften som kommer in i bilen med röd färg, således inte vit, se bilden. Detta gäller både vid start av bilmotorn och bränslevärmaren, i båda fallen via Volvo Cars appen.
Så länge det kommer värme kanske mest logiskt är röd luft i appen, tycker jag i alla fall.
Tror jag fått bukt med färgerna på vad jag upplever i min bil för stunden.
Vit när det är runt 8-10° Och uppåt och rött när det är runt 4-5° och neråt utomhus temp.

Tja, först och främst grått, silv[…]

V60 D4 MY15 - till verkstad

Funderar på att tillfälligt ta ur s&a[…]

HVO 100

Effektiv förbränning vet jag inte men de[…]

Det som är kvar o byta nu innan byte av styrv[…]