Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
Mpettersson skrev: fre 14 okt 2022, 07:19
Lockis skrev: tor 13 okt 2022, 21:19
Mpettersson skrev: tor 13 okt 2022, 20:38

Beställde en t8 r-design PRO II. Bör varit de sista my22. Men den blev utbytt till en my23 ultimate efter att första leveransdatumet passerade.
Ajdå, bjussade dem på B&W osv också?
Jag hade valt det i första beställningen så inget extra . Men överlag så har jag nog tjänat lite på att den blev en my23. Men jag valde till optimeringen nu när den fanns som option.
Härligt!
Jag har bara en T6 beställd. Det enda jag känner att jag kanske kommer sakna är B&W som är helt fantastiskt. Får nöja mig med H/K denna gången 🤣
av Mpettersson
Lockis skrev:
Lockis skrev: tor 13 okt 2022, 21:19 Ajdå, bjussade dem på B&W osv också?
Jag hade valt det i första beställningen så inget extra . Men överlag så har jag nog tjänat lite på att den blev en my23. Men jag valde till optimeringen nu när den fanns som option.
Härligt!
Jag har bara en T6 beställd. Det enda jag känner att jag kanske kommer sakna är B&W som är helt fantastiskt. Får nöja mig med H/K denna gången Bild
Jag hoppas jag blir nöjd med B&W Bild. Det ingick i paketet. Har lyssnat på HK och det är ett lyft mot original systemet. Men om man går från
B&W till HK så kanske man tycker annorlunda Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Lockis
Mpettersson skrev: fre 14 okt 2022, 08:37
Lockis skrev:

Härligt!
Jag har bara en T6 beställd. Det enda jag känner att jag kanske kommer sakna är B&W som är helt fantastiskt. Får nöja mig med H/K denna gången Bild
Jag hoppas jag blir nöjd med B&W Bild. Det ingick i paketet. Har lyssnat på HK och det är ett lyft mot original systemet. Men om man går från
B&W till HK så kanske man tycker annorlunda Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej nej, H/K är också kompetent. B&W är bara bättre 🤣 jag har haft båda. Nu senast B&W.
Användarvisningsbild
av bem
Även om jag inte hört Bowers & Wilkins ljudanläggning i en Volvo så borde det vara en märkbar skillnad mot Harman Kardon ljudsystem (som jag kan uttala mig om). Har haft "värsting" ljudanläggning i tidigare Volvo (minns inte vad det kallades på den tiden) och visst var det angenämt. Men jag tycker Harman Kardon, som är snäppet mellan standard ljudanläggningen High Performance och värstingljudanläggningen B&W låter förvånansvärt bra. Jag brukade på mina tidigare Volvo i de flesta fall välja ett snäpp bättre ljudanläggning än standard. Det har funkat väldigt bra genom åren tycker jag. Jag är ingen s.k. audiophile men nog hör även jag när det är kanonljud i en bil. Speciellt om man har en Volvo man kan köra på el så att det blir väldigt tyst i bilen så låter en Harman Kardon ljudanläggning bra (har Volvo laddhybrid så jag tycker nog jag kan säga ett det är rätt bra ljudupplevelse med HK på elkörning). Sen har jag läst att det inte är lika mycket inställningsmöjligheter i Volvos ljudanläggningen B&W som det var förr (tror de minskade inställningsmöjligheterna med början MY22?), stämmer det fortfarande på MY23?
av HeavyMetal
bem skrev: fre 14 okt 2022, 10:19 Även om jag inte hört Bowers & Wilkins ljudanläggning i en Volvo så borde det vara en märkbar skillnad mot Harman Kardon ljudsystem (som jag kan uttala mig om). Har haft "värsting" ljudanläggning i tidigare Volvo (minns inte vad det kallades på den tiden) och visst var det angenämt. Men jag tycker Harman Kardon, som är snäppet mellan standard ljudanläggningen High Performance och värstingljudanläggningen B&W låter förvånansvärt bra. Jag brukade på mina tidigare Volvo i de flesta fall välja ett snäpp bättre ljudanläggning än standard. Det har funkat väldigt bra genom åren tycker jag. Jag är ingen s.k. audiophile men nog hör även jag när det är kanonljud i en bil. Speciellt om man har en Volvo man kan köra på el så att det blir väldigt tyst i bilen så låter en Harman Kardon ljudanläggning bra (har Volvo laddhybrid så jag tycker nog jag kan säga ett det är rätt bra ljudupplevelse med HK på elkörning). Sen har jag läst att det inte är lika mycket inställningsmöjligheter i Volvos ljudanläggningen B&W som det var förr (tror de minskade inställningsmöjligheterna med början MY22?), stämmer det fortfarande på MY23?
Jag vet att HK var mycket bättre förr framförallt i basen med Sensus då Google eländet saknar equalizer. :-(
Användarvisningsbild
av bem
Tänkte inte på det…
Google-bilar är inte som andra Volvobilar (med Sensus)… ;-)
Svårt hitta nåt som blev bättre i en Volvo med introduktionen av Google tror jag? Jag har levt i villfarelsen att Volvo gör bättre och bättre bilar, av samma modell, varje år. Men det stämmer svårligen numera verkar det som. Produktutveckling skall det väl heta. Kanske Produktavveckling är ett mer passande ord ur vissa synvinklar? Personligen fattar jag inte varför Volvos Google-bilar inte kunde bli de bästa Volvobilarna och vi som har en sån känna oss riktigt nöjda. Jag är inte möjd med Google infotainment nu när jag har använt det i 13 månader. Man undrar vad Volvo snålat in på mer i Google-bilar än i ljudsystemet jämfört med Sensus-bilar?
En sak är lite sorgligt med Volvo numera: jag har kört Volvo sen 1979 med några snesteg och har alltid ansett på goda grunder att Volvo gjorde högkvalitativa bilar rakt igenom på alla tänkbara punkter. Det anser jag inte längre tyvärr (baserat på kalla fakta, inte subjektivt tyckande), men det kan hända det blir bättre när Volvo har fler rena elbilar i sitt program på nya plattformar. Det som räddar Volvo för min del är min lokala Volvoåterförsäljare inkl. deras verkstad. De är verkligen bra. Men så när jag ser vart allt barkar därhän med Volvos drömmar att själva sälja sina Volvo online via Volvo by Care osv som på sikt troligen kommer innebära att min lokala Volvohandlare får packa ihop så blir det svårt se nån ljusglimt med att äga en Volvo för egen del. Så synd på ett så fint märke, som förr var så bra (för mig). Det lustiga är att förr när Volvo inte nämnde nåt att de var ett s.k. Premiummärke tyckte jag verkligen de visade många tecken på att vara det. Nu när de säger själva att de är ett sådant tycker jag inte de är det (i alla fall inte baserat på att ha kört min Volvo MY22 i 13 månader nu). Man skall nog låta en produkt tala för sig själv, och inte slå sig för bröstet och påstå nåt man inte riktigt är. Är det inte underligt jag var mer nöjd med min förra Volvo än min nuvarande fastän den jag har är efterträdaren i modell och det var en MY14 jag hade. Visst åkkomforten är bättre i den nya MY22:an men jag är inte så värst imponerad av vad Volvo hann åstadkomma på 7-8 år. Förväntningarna var höga på min nya bil men det dröjde tyvärr inte länge innan jag förstod att framför allt mjukvaran var halvfärdig, för att inte tala om appens funktionalitet som var ett rejält steg tillbaka i funktionaliteten jämfört med min förra MY14.
Åter till ljudet; HP, HK och B&W.
Trots Volvo verkar ha plockat bort Equlizern i Google-bilarna är ändå ljudet med Harman Kardon rätt bra, men borde alltså varit än bättre om Equlizern fått vara kvar.
av Lockis
Suck… försenad en vecka enligt dagens uppdatering.
Användarvisningsbild
av Drekkus
Bättre nyheter för mig idag. Bilen är framflyttad en vecka! Vecka 47 är det leverans nu.
  • 1
  • 273
  • 274
  • 275
  • 276
  • 277
  • 315

EV[emoji[emoji[emoji638][emoji639][emoji[emoji6[e[…]

Avskavda kablar ?

Hittade dessa avskavda kablar idag i motorrummet p[…]

Hej! Tänkte lägga ut en intressekoll p&a[…]

B30a i en 740?