Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jon
Bilen har börjat dra svagt åt höger märkte jag på en långtur, jag hämtade den i början av oktober från handlaren så jag misstänker att det är från start bara att jag inte uppmärksammat det tidigare då stadstrafik är rätt aktiv.

Men kanske är det däcken tänkte jag och åkte in och kollade. En svart sådan man hänger och dinglar i ett skåp, däcktrycksprylen alltså, sen ett handtag med + och - knapp. På behållaren är en stor mätare.

Alla andra verkar komma dit och vara nöjda med det de ser, så jag antar att maskinen inte är fullständigt galen.

Men jag avläser ett däcktryck på 3,4 bar. Instruktionsboken säger 2,6 för 15 tums däck som jag har.

Det är en classic V70 för övrigt.

Jag har inte fyllt på något och inte heller tömt just nu, vad är det för tok???

Bildäcken ser ut som däck och inte ballonger i alla fall. Tacksam för svar.

/j
Användarvisningsbild
av Nexus
vid nyleverans brukar man justera lufttrycket då det brukar ligga på över 3 bar från fabriken (vad jag har erfarat av Toyotabilar). Jag tror någon har missat att göra det men kolla med en annan mätare först så du har något att jämföra med :wink:
Användarvisningsbild
av Jon
Får ta och kolla med en annan luftgrunka också då,

Ska höra vad de säger på volvoverkstaden, jag har ju trygghetsavtal så då kan jag ju lika gärna gnälla på dem eftersom jag inte har gjort fel :)

tack för info,

jon
av olson
Släpp ut lite luft så är "problemet" borta !
Användarvisningsbild
av Jon
pssssst imorgon :)
av bsba
Ibland visar mätarna på mackarna helt fel.
Ett tips är att köpa en egen digital för en hundring de brukar visa rätt.
Sen ska ju däcken vara kalla när man kollar.
Användarvisningsbild
av Jon
Om jag kör 1 km till en mack, hur länge måste man då vänta för att däcken ska bli kalla?

Utvidgar sig luften och ökar trycket när de är varma, dvs om jag kör en bit så släpper jag ut till 2,8 när jag ska ha 2,6 när det är kalla däck?

Allt är babysteps för mig när det gäller bilägande :)

/j
Användarvisningsbild
av Funk
Kod: Markera allt
Om jag kör 1 km till en mack, hur länge måste man då vänta för att däcken ska bli kalla? 
Du kan mäta direkt, inte ens på sommaren efter 50 mil motorvägskörning skiljer det speciellt mycket...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Jon
Gött,

Tack för alla svar :)
av Stefan62
Ibland visar lufttrycksmätarna på bensinmackarna fel!

Det händer inget med däcken om man har upp till ca dubbelt rekommenderat däcktryck. Däremot ändras köregenskaperna och styrningen blir lätt - men väggreppet kan bli sämre.

Att Toyota har högt tryck i däcken vid leverans beror på att det från tillverkning till försäljning kan gå någon eller flera månader. Bilar som står still under längre tid kan få däck formade som ägg och då blir det guppigt några mil innan det jämnar ut sig. (Det gäller särskilt nytillverkade/färska däck.)
Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]

Vibration på höger sida

Det finns nåt hundratal trådar hä[…]