Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja!
Har precis köpt en Xc60 D4 AWD classic med hemleverans.
Lite efter köpet när jag kikade under huven märkte jag att när man öppnar oljelocket är det missljud och det kommer ganska mycket rök. Låter som att den knackar men endast när oljelocket är av. Bilen går riktigt bra men man blir ju ändå lite brydd.

Firman jag köpte av lämnade in den på mekonomen för service endast två dagar sedan så oljan är helt ny och dom lär ju ha inspekterat hela bilen. Därför tänker jag att den kanske ska låta så men är inte tillräckligt kunnig för att vara helt säker.

Någon som vet vad detta kan vara? Är det farligt? Borde man vara bekymrad?

Ska försöka bifoga en video.
Mvh

https://youtube.com/shorts/Myj6ySguUmQ?feature=share
Detta är helt normalt på denna motor, det låter ju och ryker när du kör med locket öppet. Så har det varit på min D4 AWD my17 sedan den var ny.
dannesk skrev:Detta är helt normalt på denna motor, det låter ju och ryker när du kör med locket öppet. Så har det varit på min D4 AWD my17 sedan den var ny.
Tack för svaret! Känns mycket skönare med bilen nu när man inte behöver bekymra sig :)
Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]