Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har en V70-2006 diesel med 185hk motorn. Den har från fabrik monterade nivåreglerade stötdämpare bak.
Sommardäck Firestone 215/55 R16 97W. Stötdämpare och fjädrar är bytta fram.
Hundarna gillar inte att åka i buren i bak. Verkar som vibrationer eller ngt ger obehag och kanske smärta i lederna?
De åker hellre min gamla 855:a 1994 bensinare 140hk, sommardäck 195/60 R15 88H!
Vad har ni för teorier?
Stötdämpare, däckdimension och profil, fjädrar eller annat???
Ultraljudsgnissel? Vore intressant att kolla med en fladdermusdetektor..
Hörde en historia om en hundägare som kom hem med sin bil, körde in i garaget och släppte ut en panikslagen hund ur bakluckan.. En stund senare tog bilen eld och brann upp tillsammans med garaget :-/
Erik Å skrev:Någon tidigare ägare som har transporterat en varg i bilen?😁
Du behöver inte vara oseriös och förlöjliga andra trådskapare och tillika medlemmar här!
Vänd dig till något tramsforum om du vill "skoja och leka".
Har du någon idé om vad som kan ge vibrationer, stötig gång eller annat seriöst förslag, så är du välkommen att svara.
Ojdå, lite kul tycker jag allt man får ha. Med den attityden lär du inte få många som vill engagera sig i ditt problem, lycka till!
VolvoGullan skrev: sön 16 okt 2022, 14:58
Erik Å skrev:Någon tidigare ägare som har transporterat en varg i bilen?😁
Du behöver inte vara oseriös och förlöjliga andra trådskapare och tillika medlemmar här!
Det var faktiskt inte oseriöst, det är fullt möjligt att hundarna känner "vittring" av något de inte gillar. Sen kunde jag inte motstå möjligheten att vända det till något humoristiskt. Men jag ber om ursäkt, klart olämpligt för alla som vill se världen i grått..
Vore det varg eller att de fraktat tidigare annat typ olämpligt eller så är de kanske bilrädda, tänker att TS hundar kanske blir åksjuka? Verkar vara så gott som liknande symtom dock ser jag nu. Men frågan är vad hundarna visar för symtom? Finns en den information om detta på nätet, kanske kan man börja med att köra lite lugnare och mjukare till en början samt ha en sval bil redan från början och se om det hjälper, kan vara så att de stressar upp sig lite för att de brukar må dåligt i den bilen och så späs det på ytterligare på grund av detta och de får ännu svårare att vänja sig

Här fanns en del i ämnet som kanske kan hjälpa till en början
https://evidensia.se/djurvardguiden/aksjuka/
Det är ju inte alls otänkbart att det är någon lukt eller för oss människor ohörbart ljud som spökar för hundarna, de har ju väldigt känsliga sinnen. Tex finns det ju många exempel på hundar (och andra djur) som betett sig oroligt strax innan jordbävningar slår till.
Tror inte på vibrationer på den v70 ,om de är inte så stora att de stör också dig. Hundarna brukar inte vara så känsliga, skulle misstänka att ventilation är sämre på den andra bilen. Jag har under över 30år fraktat Schäferhundar runt södra Sverige till olika brukshund tävlingar med många olika bilar .

Är det någon skillnad med grillen mot v[…]

1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Det var ju det ja[…]

Foringer / Bussinger V90 CC

220' km. 2017. Luft bak og aktive støtdempe[…]

AC problem V70 2016 D3

Jag har ingen möjlighet att kunna läsa a[…]