Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På mina finns ingen oxidation alls. Det ser ut som det gjorde när det var nytt, och jag för första gången demonterade parkeringsbromsmotorn för jag var nyfiken på hur det var konstruerat. Bilen är nu 11 år gammal.
av Solomon
Samma som dig. När jag åka till jobbet starta bilen o elhandbromsen släpper som vanligt. Precis posten kommer o jag springer till brevlådan hämta nåt reklam. Då vägrade elhandbromsen att släppa. Bli ingen jobb. Åkte 4 mil och hämta nästan ny som gått 1400. Gick smidigt
Lånar tråden istället för att skapa en ny. Har problem med höger bakbroms går riktigt varm, såpass att det ryker om hjulet! Detta händer ibland efter att jag använt handbromsen. Ett trix är att släppa/dra/släppa en 3-4 ggr....då ligger det inte på sen, men ibland funkar inte det heller. Vad är den mest troliga orsaken till detta problem?
av Fredrik000
@Dieselvolvo Låter som du har samma problem som mig med skillnaden att splinsen på din elmotor kanske har rostat sönder delvis.
Jag menar att alltså att splinsen "greppar" delvis/ibland.
Fredrik000 skrev: sön 16 okt 2022, 09:49 @Dieselvolvo Låter som du har samma problem som mig med skillnaden att splinsen på din elmotor kanske har rostat sönder delvis.
Jag menar att alltså att splinsen "greppar" delvis/ibland.
Tack, det skulle ju kunna vara en trolig orsak....får väl försöka få loss motorn och kontrollera helt enkelt.
Antingen det eller så sitter belägget fast i oket.
Eller så kan du ha samma problem som jag hade tidigare, då det visade sig att damasken spruckit så kolven rostat på ytan. Jag bytte ok, så blev det bra sedan.
Började riva isär idag, dock hann jag inte lossa på motorn. Det inre belägget var totalt utslitet, och var Böjt😮 har varit ordentligt varmt! Dock så löper kolven fint, så blev att åka till Biltema och köpa belägg. Nu funkar bromsarna som de ska, men vågar inte dra handbromsen för då nyper det väl igen. Motorn går som vanligt, men oket släpper inte ändå. Får ta itu med detta en annan dag....går ju köra nu iaf.👍

När du mäter lambdasonden ska du mä[…]

Hmm fick inget meddelande idag

Lite inte på laddningslampan, den förbl[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nä det har jag inte kollat, men det är v[…]