Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
volvofantast skrev:Och det blev lika bra som i videon?hur länge höll det innan man fick göra det igen?
Det beror på hur mycket alkaliskt förtvättmedel man använder, automattvättar kan använda en hel del och då kommer problemet tillbaka for eller senare.

/Thomas
Hej! Jag har lite funderingar angående listerna runt sidofönsterna på våra bilar. Det verkar som det finns dålig kunskap kring detta. Det måste väl vara ett välkänt problem, med åtgärd. Jag tänker att många volvoägare bryr sig om utseendet på sina lister;

1. Jag har varit och frågat på ett par volvoverkstäder om vad man kan göra för att putsa upp listerna. Första gången köpte jag någon vax - som inte hjälpte ett dugg. De på verkstäderna hade inga bra tips. Nu köpte jag (alu-) autosol pasta. Funkade inte. Jag letade efter Starclean, men det verkar vara svårt och få tag på!

2. Vad är det för material i listerna, egentligen?

Själv kör jag XC70 D5 2011.
Gammal tråd, men ändå... Jag använde vanlig fälgrengöring (Alu) med gott resultat. Jag hade en gammal flaska från Bil-Tema (36-1717) som sedan länge har försvunnit ur sortimentet. Aktiv ingrediens oxalsyra. Numera verkar fosforsyra vara vanligast. Lustigt nog borde det innebära att Coca-Cola fungerar (har inte testat).

Jag applicerar mitt gamla oxalsyrebaserade medel med en papperstuss indränkt med medlet. Låter det verka ett par minuter, och sedan med en ny tuss dränkt med vanligt vatten polerar jag bort syran. Man känner direkt var tussen glider lätt respektive var det behövs förnyad applicering. Ungefär som när man vaxar bilen. Lite vax ovanpå det, så förlänger man verkan.
Stängning av 3G och 2G. VOC?

Hej! Jag har en tidig V40cc tillverkad 2012 men […]

Xenon D3S

LED lampor är inte starkare än en vä[…]

Följde instruktionen men konstigt nog gick n[…]

EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]