Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En annan fråga:
Vad är det som drar bensin när man kör i Pureläget.
Såg detta nu när det var lite minus här i Sthlmsregionen
Bilagor
IMG_3045.jpeg
IMG_3045.jpeg (2.77 MiB) Visad 471 gånger
Kan också vara så att bensinmotorn går igång fast man kör i pure-läget, t ex om det är halt (även löv...) och bensinmotorn behövs för AWD eller att man gör ett gaspådrag, eller så får den för sig att dra igång bensinmotorn ändå. Det gör alla laddhybrider ibland utan att man riktigt fattar varför, men det finns säkert skäl...
Just vid det här tillfället vet jag att bensinmotorn inte gick igång, iaf inte så det märktes , vilket brukar kännas tydligt.
Vid de gröna staplar som är lite högre var det acceleration från rödljus
perhall skrev: ons 12 okt 2022, 16:48
Zanders skrev:Då hade det nog varit en högre förbrukning än 0.1-0.2
Nu var den ju 0,19 l/mil, det kan väl stämma att bensinmotorn hoppat igång några gånger + man kört med värmaren.
Nja, 0.19 är hans snitt sen senaste nollställning. Hans förbrukning är lägre än så (närmare 0.1) och dessutom helt jämn varje kilometer så att det skulle vara en motorstart varje kilometer i en mil och landa på ca 0.1 känns väldigt långsökt.
Ingen jättegrej men blev mest nyfiken hur drivning fungerar egentligen, särskilt nu när det blev lite kallare.

Jag tycker nog man känner ganska tydligt när den går över till bensindrift och jag åker samma väg varje morgon till jobbet. Ser en "tydlig" uppgång av bensinstaplarna när jag står vid rödljus eller när jag hamnat i kö.

Idag låg jag i kö i en längre nedförsbacke där det i vanliga fall inte är kö och rullade fram med B-läget långsamt. Direkt gick bensinstapeln upp lite mer än under vanlig 70km/h körning :-o

Är ju som sagt inte av ngn större ekonomisk betydelse för bensinförbrukningen, men är som sagt mer nyfiken om vad som händer rent drivmässigt :-D
Zanders skrev:
perhall skrev: ons 12 okt 2022, 16:48
Zanders skrev:Då hade det nog varit en högre förbrukning än 0.1-0.2
Nu var den ju 0,19 l/mil, det kan väl stämma att bensinmotorn hoppat igång några gånger + man kört med värmaren.
Nja, 0.19 är hans snitt sen senaste nollställning. Hans förbrukning är lägre än så (närmare 0.1) och dessutom helt jämn varje kilometer så att det skulle vara en motorstart varje kilometer i en mil och landa på ca 0.1 känns väldigt långsökt.
Dels lär den ju dra ganska mycket om den är iskall och går igång, dels drar värmaren en hel del om den hoppar igång då och då...

Troligtvis gått varmt i kontaktstycket till […]

Du behöver inte ta bort egrkylaren för a[…]

Volvo V70 2008 2.0 F

Kommer låta som en moped med trasig ljudd&au[…]

Liten statusuppdatering! Vi har nu testat/bytt f&[…]