Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av S65D
#1515194
Bör väl ändå ses som snäppet allvarligare att som säljare slarva med andras slantar än att som köpare slarva med sina egna.

Ansvaret att undersöka bilen inget att slarva bort, det ansvaret bör tas av seriös handlare och bör tas av köparen för sitt eget bästa. Däremot är det inte otänkbart att många köpare har bristande kunskap ur en undersökningssynpunkt jämfört med handlarens anställda som däremot bör vara yrkesmässigt kunniga och erfarna.

Tråkigt med dörren och lacken hur som helst. Det kanske går smidigt att lösa för ett mindre pris hos annan verkstad/måleri? Hur gick det med däckbytet?
av least
#1515209
Så det egna ansvaret ska alltså falla bort för att man som privatperson inte förväntas kunna inspektera prylen som man tänker köpa?
Att köparen skulle ha bristande kunskap är inte sant, prova att sälja en bil, hamster eller gungställning privat - då ska minsta skavank ge rejäla prisavdrag enligt köparen.
av Lockis
#1515214
Varudeklarationen brukar sitta på bilen i bilhallen. Har inte köparen tittar igenom denna så är det inte säljarens fel. Det ligger ett stort ansvar på dig som köpare av begagnat att kontrollera saker. Lite som när man köper bostad. Sen har säljaren upplysningsplikt (varudeklaration). Vi vet inte hur affären mellan TS och säljaren gick till. Men förmodligen har TS varit i bilhallen och tittar på bilen och inte gjort ett grundligt jobb.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1515216
Tyvärr kanske det är just så, att det behövs annan typ av information då en privatperson kanske inte alltid kan förväntas vara tillräckligt bra på den artikel man köper. Det är ändå så att man behöver sätta sig in i rätt många saker om man nu konsumerar varor på ett normalt sätt. Finns också fler rättigheter att hämta än de flesta verkar kunna till och som handlare av ekonomiska skäl ej upplyser om. Hade hur som enligt mig räckt med att på varje köpekontrakt kunde där finnas en ruta att bocka bredvid där man skriver under att man blivit tilldelad bilens varudeklaration. Det skulle med enkelhet kunna infogas. Dock kanske många handlare som inte hade velat detta? Men o andra sidan om man inte är så haj på fordon, varför inte kräva en genomgång av bilen med där man och säljaren provar funktionerna och öppnar allt för att se om det fungerar samt är helt eller acceptabelt, är väl ganska få som inte skulle ta den kvarten med dig tror jag.

Hade själv både en stark ficklampa, någorlunda oömma kläder samt en kina-dice med mig samt tog mig ca 1.5-2h att gå igenom samt provköra. Hittade ett fel som de utan diskussion skrev in att det skulle åtgärdas innan hämtning med.

Köpte en annan hoj i somras där säljaren trevligt men utan diskussion skulle gå igenom en massa punkter, har aldrig varit med om en mer noggrann säljare. Men så finns där heller inga frågetecken efter köpet. Den behövde sedermera en åtgärd vilket denne åtog sig utan att slingra sig, han sa att det faller ju på oss. Ibland händer det tänkte jag och hoppas kunna göra fler affärer med de framöver :)
Användarvisningsbild
av bem
#1515219
least skrev: ons 12 okt 2022, 09:03 Så det egna ansvaret ska alltså falla bort för att man som privatperson inte förväntas kunna inspektera prylen som man tänker köpa?
Att köparen skulle ha bristande kunskap är inte sant, prova att sälja en bil, hamster eller gungställning privat - då ska minsta skavank ge rejäla prisavdrag enligt köparen.
Det lär nog variera, kunskapsnivån. Visst finns det människor som är väldigt kunniga på bilar men också såna som inte kan något eller väldigt lite om bilar. Såklart köparen har ansvar att undersöka t.ex. en bil, speciellt sånt som är synbart med blotta ögat. Men vad man borde sett och inte sett lär väl variera med kunskapsnivån? Ett tränat öga ser mer än ett otränat. Rost på en dörr, som i trådskaparens fall, kanske borde upptäckts och påpekats före köpet även för ett otränat öga? Men kan ju bero på omständigheterna vid köpet som vi inte känner till varför det tog tid innan köparen upptäckte rosten på bakdörren.
Det är lätt göra antaganden när vi inte har mer fakta.
Nog undrar jag lite varför rosten på bakdörren inte togs upp i Varudeklarationen. Vete katten om en V90 som är 5 år och de mil denna bil gått kan anses se ut så på bakdörren efter bl.a. så kort tid, och kanske kan anses i normalskick och därför rosten inte behöver nämnas i Varudeklarationen? Men man kanske anser sådana brister som går att upptäcka med ögat (tränat eller ej) inte alls behövs tas upp i en Varudeklaration? Man kan undra, speciellt på V90 som väl svårligen kan anses ha ett bra rostskydd, om bilen hade varit rejält rostig på undersidan, hur köpare får reda på det. Bör sånt stå i en varudeklaration eller förväntas köparen be om upphissning av bilen innan köp eller själv åka iväg och inspektera underredet innan ev. köp? Borde en köpare i sådant fall, på ett eller annat sätt, ha tagit reda på bilens skick på undersidan innan köp. För efter köp går väl inte klaga på sånt man borde sett? Man har ju undersökningsplikt före köpet (hur långtgående det nu är).
av least
#1515239
Vad är det för rost du tänker på?
På TS skadade dörrkant har lacken blästrats. Där syns ingen rost.
Användarvisningsbild
av S65D
#1515240
least skrev: ons 12 okt 2022, 09:03 Så det egna ansvaret ska alltså falla bort för att man som privatperson inte förväntas kunna inspektera prylen som man tänker köpa?
Att köparen skulle ha bristande kunskap är inte sant, prova att sälja en bil, hamster eller gungställning privat - då ska minsta skavank ge rejäla prisavdrag enligt köparen.
Blir svårt att tyda vilket inlägg du svarar på när du inte citerar men frågan kändes smått riktad mot mitt inlägg. Kanske har fel i och med att din fråga trots allt känns lite underlig med tanke på mitt inlägg.
av Filippo76
#1515248
Efter ett par besök hos några anläggningar tillhörande bilfirman ifråga, kan man konstatera att det inte läggs speciellt mycket tid eller omsorg på bilarna. Oavsett om man påstår att de är kontrollerade på 78 punkter eller andra specialistkontroller. Bilarna är bara avspolade med vatten på sin höjd, och inrullade i hallen för snabbt säljas. Fick en ”löpande band” känsla, och säljare som var på en var 3:e minut. Discomusik i högtalarna gjorde mig än mer tveksam.

Detta var för ett par år sedan på en anläggning i Sthlm, möjligt att det är annorlunda nu.

Men undersökningsplikt för köpare, ja det har man. Sen kanske man inte kollar på linjering av karossdelar alltid.
Användarvisningsbild
av sewen
#1516893
Vad säger man, är detta acceptabelt? V90CC 2020. Köpt som selekt-bil för 6 månader sen så finns kanske chans att få det på garanti.
Dubbelt så stor springa på ena sidan. Inte för att jag märkt nåt problem med det under det halvår jag haft bilen men är det nåt man bör åtgärda?
IMG_0064.jpg
IMG_0064.jpg (71.32 KiB) Visad 280 gånger
IMG_0065.jpg
IMG_0065.jpg (72.23 KiB) Visad 280 gånger
av Solomon
#1516894
Man betalar nästan halv miljon för att bli ledsen och less för dagens Volvo. Är inte bättre köpa en bra märke som ha flera år garanti? Som asiatisk bil, inte bästa komfort men ja.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hade lite tid över så tog mig en kik p&[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Ja, men när vågar man ge på max o[…]

Hej! Hur byter man till sån här panel? […]

3G släcks

Det finns ett simkort (fast, sk e-sim för sos[…]