Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dextre
En kanske något dum undran men är det möjligt att själva filterinsatsen kan hamna på något snett sätt? Om så kan man märka det utan att behöva ta ur allt igen?

Idag när jag satte i den nya efter bytet så gick det väldigt trögt att skruva på höljet och det lät som ett knakade på vägen upp. Dock gick den jämnt hela vägen in och stannade stumt som den brukar. Jag kollade att inte hade gängat fel och det hade den inte och inget läckage syns.
O-ringen kan tjura om man lyckas torka bort all olja :-)
Erik Å skrev:O-ringen kan tjura om man lyckas torka bort all olja :-)
Jag brukar aldrig torka särskilt ordentligt efter lite olja gammal som ny gör nytta.
klacken skrev:Borde inte va möjligt att få det fel. Tryckte du i det i locket först?
Ja, alltså tryckte till det gjorde jag inte. Det brukar vara vara något jag lägger i locket och skruvar upp.
panth0n skrev:Oljefilterinsatsen ska väl tryckas i så den klickar fast i koppen? Annars sitter den fel där i.
Ja, jag inser det att man kanske skulle göra så. Jag brukar dock bara lägga den på plats och sedan trott att när man skruvar upp så trycks den fast på uppe och nere. Så har det sedan varit vid nästa byte när man tagit ned den. Ofta sitter den då fast på den övre delen och man får ta loss för hand. Kanske att jag åker till en Volvo ÅF och frågar mekanikerna om det är idé att ta ned allting. Jag behöver ju inte byta filter och olja utan kan ju hälla tillbaka efteråt.
Jag är inte så insatt i hur bensinvarianternas oljekopps oljeflöde fungerar till punkt och pricka då jag kör diesel, men jag skulle aldrig chansa med en sådan enkel grej.
Precis som du säger är det ju bara att fixa det o hälla tillbaka allt - ingen skada skedd :-)
Jag gjorde det på GDS-hall och har ingen lust att åka tillbaka just nu. Undrar om man kan ställa bilen i motlut eller lyfta bara fronten och sedan lossa bara filtret, fånga upp det som behövs, kolla status, lägga i nytt filter och byta o-ring om det behövs och sedan bara skruva på? Skulle vara rätt nöjd om de gick. Återkommer. :-)
sicnarf skrev:Kör ett par dagar och lägg en pappkartong under. Läcker det i filtret så märker du det. Varför är du så orolig och stressad? Om det ej läcker så gjorde du rätt ju.
Bra fråga. Jag kanske inte varit tydlig. Jag är inte orolig för läckage. Sådant syns utifrån och då åtgärdar man om det behövs. Om själva insatsen hamnat snett vet jag inte det. Därför tänkte jag montera ned och kolla. Däremot tror jag inte att det gör något om effekten av filtret är otillräcklig ett litet tag. Jag vill bara inte lämna det så till nästa byte.
Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]

AC fungerar bara på en sida

Styrningen av spjällmotorn för detta har[…]

AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]