Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tycker vår XC60T8 drar mkt i bensindrift
Kör mest på batteri till o från jobbet så jag har inte tänkt på det så mkt, men körde idag lite längre, ca 15 mil motorväg i 125ish km/h med 3 personer i bilen. 0.95/mil stod det på färddatorn när vi kom fram:-( , tycker det är lite mkt.
Kan det vara alla tillsatser i bensinen numera? Eller är det normalt?
Helt normal förbrukning för en 2liters turbofyra som ska dra runt en bil på 2-ton.
Yes, helt normalt. Kör man snabbt på motorvägen kan den också dra kring 1,5 l/mil. Kör du i 90-100 kanske 0,78. Bilen är tung (2,2 ton) och hög och laddhybrid ger högre förbrukning i helt jämn fart än en T6 mildhybrid, eftersom laddhybriden är tyngre.
Drar XC60 så mycket mer än V60? Körde Rotterdam - Puttgarden för någon vecka sen i princip så fort trafiken tillät mig och en hel del stumt på hastighetsspärren på 185 och hade ett snitt på 0.65 över 62 mil. Tomt batteri Malmö-GBG ~32 mil med farthållaren på 120 slutade på 0.72.
Om den drar 0,65 inkl. några fullgaskörningar så har du inte kört särskilt snabbt...
Men som svar på frågan så har jag kört flera tusen mil i V60 o XC60 med olika drivlinor och jag skulle säga att en XC60 drar 15% mer, kanske 20% om man kör snabbt på motorvägen med motsvarande drivlina.
Det syns ju även i räckvidden på el.
Tack för svaren! Kommer från en XC90 D5a som inte är ngn lättviktare heller direkt som drog ca 0,7 med samma körstil på motorväg. Diesel jag vet, men var ändå inte riktigt beredd på att bensin drar så mkt mer än diesel även i moderna bilar…

På hemvägen körde jag lite snabbare runt 130ish och drog den lite mindre typ 0,9. Medvind kanske😂
Svårt jämföra förbrukning, man kör olika, vissa överdriver åt ena eller andra hållet, man har olika mycket last i bilen, full tank, svärmor och tre resväskor märks på förbrukningen. En del som mäter räckvidd har inte märkt att bensinmotorn varit igång, har jag noterat "körde 95 km i hybridläget" (men förbrukn 2,1 = bensinmotorn varit igång en hel del).

Men jag skulle säga att XC60 T8 med nya drivlinan drar normalt. Kör man lugnt och varierat - snål även med tomt batteri. Dock ej som en Camry. Med tung gasfot törstig.
Service Subaru XV

Nu när Renaulten äntligen är fä[…]

Ljudanläggning C70 2012

Hej på er. Liten fråga gällande l[…]

Farthållare 945

Den drivs av vakuum. Dock inte från motorn, […]

Problemet är på en v70 d3 2012. P broms[…]