Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
bem skrev:Visst är det så, att man kan få bort fartspärren på en Volvo. Om man uppfyller försäkringsvillkor osv då är en annan femma. En av de sista friheterna, köra så fort man vill (på vissa vägar) och köra ihjäl sig om det vill sig illa, eller om det är det man verkligen vill. ;-)
Skojar bara.
Kan inte påminna mig jag kört över 180 knyck med någon bil jag ägt tidigare, men när jag skaffa min nuvarande Volvo som jag läste i specen hade fartspärr vid 180 km/h var jag tvungen kolla om det var sant. Det är det. Kändes sisådär att fartspärren grep in. Jag väntar med spänning på vad nästa gräns konner att bli. Skiter egentligen vad Volvo hittar på för fartspärr men jag gillar inte metoden rent principiellt. Finns nog andra sätt att hindra olyckor som är effektivare.
Jag tror inte @oldtimersmc kör över 180km/h någonsin iheller. Men som namnet antyder är det nog en gammal person som inte tycker att volvo ska lägga sig i. Personligen så skiter jag mest i vilket så länge du håller dig ifrån mina vägar där jag färdas med mina närstående.
av Elgasen
Går hastighetsmätaren endast till 180km/h på nya Volvobilar? Min 3 år gamla Volvo V60 T4 med en årlig skatt på 1306kr går 40km/h snabbare än alla nya Volvobilar. :-)
Användarvisningsbild
av frasse4
Och min 3 år gamla Alfa med 954 kr i årsskatt går 40 km/h fortare än din V60
av 2fast4u
Det verkar som att HEICO inte längre kan erbjuda 250km/h. Nu är 220 det högsta. Vet inte vad de sista 30km/h skulle ha för praktisk betydelse. Förmodligen Volvo som sätter näsan i blöt igen.
av Bannad
2fast4u skrev:Det verkar som att HEICO inte längre kan erbjuda 250km/h. Nu är 220 det högsta. Vet inte vad de sista 30km/h skulle ha för praktisk betydelse. Förmodligen Volvo som sätter näsan i blöt igen.
Man kan ju undra varför Volvo förmodligen skulle lägga näsan i blöt på ett direktiv de redan har sanktionerat?
Syvende og sist är det förarens egna omdöme som måste få råda.
av Elgasen
Jag tror att de största anledningarna till detta är att det blir lägre tillverkningskostnader samt att de dyrare elbilarna inte går i 250km/h. Varför har de annars inte strypt topphastigheten på Polestar som fortfarande går i 205 eller 210km/h?
av Lockis
Elgasen skrev: fre 07 okt 2022, 22:21 Jag tror att de största anledningarna till detta är att det blir lägre tillverkningskostnader samt att de dyrare elbilarna inte går i 250km/h. Varför har de annars inte strypt topphastigheten på Polestar som fortfarande går i 205 eller 210km/h?
Polestar är ett fristående bolag med egna tankar och idéer.
av Lockis
2fast4u skrev: lör 01 okt 2022, 19:14 Det verkar som att HEICO inte längre kan erbjuda 250km/h. Nu är 220 det högsta. Vet inte vad de sista 30km/h skulle ha för praktisk betydelse. Förmodligen Volvo som sätter näsan i blöt igen.
Det tror jag inte. Kan vara att Heico hittat begränsningar som gör att dem inte känner sig trygga med att tillåta det högre. Du kan ju alltid maila dem och ställa frågan dock. Kanske finns det en väldigt bra förklaring :angelo:
av 2fast4u
Lockis skrev: fre 07 okt 2022, 23:34
2fast4u skrev: lör 01 okt 2022, 19:14 Det verkar som att HEICO inte längre kan erbjuda 250km/h. Nu är 220 det högsta. Vet inte vad de sista 30km/h skulle ha för praktisk betydelse. Förmodligen Volvo som sätter näsan i blöt igen.
Det tror jag inte. Kan vara att Heico hittat begränsningar som gör att dem inte känner sig trygga med att tillåta det högre. Du kan ju alltid maila dem och ställa frågan dock. Kanske finns det en väldigt bra förklaring :angelo:
Nja bilarna är ju byggda för att kunna framföras i 250km/h. Det är ju i så fall om Volvo har tummat på något. Får kanske slänga iväg ett mejl och fråga.
Användarvisningsbild
av ShogunX
Lockis skrev: fre 07 okt 2022, 23:34
Webbplatsen uttrycker i samma avsnitt som deras nya spärr att Volvos däckval ibland resulterar i ett för lågt hastighetsindex.

https://www.heicosportiv.de/index.php/e ... rease-1791
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
HVO 100

Effektiv förbränning vet jag inte men de[…]

Det som är kvar o byta nu innan byte av styrv[…]

Fortsättning på min gamla tråd me[…]

Få fart på styrservon