- tor 06 okt 2022, 10:38
Sidan 273 i manualen:
Starthjälp i backe (HSA)*12
Färdbromsen kan släppas inför igångkörning eller backning i en backe – funktionen HSA (Hill Start Assist) gör att bilen inte rullar iväg. Funktionen innebär att pedaltrycket i bromssystemet finns kvar några sekunder under tiden foten flyttas från bromspedal till gaspedal. Den tillfälliga bromseffekten släpper efter några sekunder eller när föraren ger gas.
*12 Beror på kombination motor och växellåda. HSA ej möjlig med vissa kombinationer.
JcN skrev:Jag vill säga det finns någon form av HSA i våran XC70 D4 AWD automat tillv. 2016-04. Står jag och ska starta i backe är det det facto något system (kalla det vad du vill) som håller bilen intill det att jag anlägger gaspedalen.Precis så är det på min XC70 AWD -16 också. Den håller bilen stilla i lutning så det finns gott om tid att flytta foten från bromsen till gasen och sedan släpper den. Detta gör den utan att jag behöver göra något särskilt.
Det räcker att jag har, i väldigt lite motlut till plan mark, backat och därefter lagt i D. Då står bilen still. Anlägger jag minsta dutt på gaspedalen börjar bilen rulla framåt. Man känner i bilen att det är något som ”släpper”. Bromsar jag och sedan tar foten från bromspedalen står bilen still igen. Jag vill påstå att det är broms(ar) som är anlagd(a) när bilen står still i läge D och fötter fria från pedalerna.
// Jonas
Sidan 273 i manualen:
Starthjälp i backe (HSA)*12
Färdbromsen kan släppas inför igångkörning eller backning i en backe – funktionen HSA (Hill Start Assist) gör att bilen inte rullar iväg. Funktionen innebär att pedaltrycket i bromssystemet finns kvar några sekunder under tiden foten flyttas från bromspedal till gaspedal. Den tillfälliga bromseffekten släpper efter några sekunder eller när föraren ger gas.
*12 Beror på kombination motor och växellåda. HSA ej möjlig med vissa kombinationer.
- By JonasHockey