Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Dragkroken på min stackars V70 -98 har rostat sig till oigenkännlighet och jag försöker ta bort den.

Lyckades få bort alla skruvar förutom en som också håller avgasrörsfästet och liksom går upp i en "bula".

Den sitter som berget trots att jag lätt fick av muttern som satt på den. Värme upp skruven med induktionsvärmare
tills den lös rött men hjälpte inte ...

Någon som vet om det är en till mutter i "bulan"?
Inked20220828_191307.jpg
Inked20220828_191307.jpg (2.16 MiB) Visad 1674 gånger
Om det inte är det borde jag kunna försöka pressa ner skruven tänkte jag genom att ta spjärn med en skruv uppåt och använda muttrar för att pressa.
Jo jag är rätt säker på att det är en gängad hylsa som sitter svetsad i U-förstärkningsprofilen.
Originalmuttern övergick till att vara "stoppmutter" när man monterade draget och skickade in förstärkningsprofilen. Tyckte själv att det kändes onödigt att pilla tillbaka muttern när den inte hade någon egentlig funktion längre.. Men så stod det i monteringsinstruktionen.
Få se, jag har för mig att jag scannade och la upp den någonstans här.. Japp här är den! :-)
viewtopic.php?f=16&t=152924

Ps passa på att spraya rostskydd i balken, annars kommer rosten snart att äta upp den :-/
Det enda som fungerar i redan rostiga balkar är motorolja, eller min favorit, 60% motorolja / 40% hålrumsvätska typ biltema 36-2417. Köp INTE vattenbaserad!
Erik Å skrev:Jo jag är rätt säker på att det är en gängad hylsa som sitter svetsad i U-förstärkningsprofilen.
Originalmuttern övergick till att vara "stoppmutter" när man monterade draget och skickade in förstärkningsprofilen. Tyckte själv att det kändes onödigt att pilla tillbaka muttern när den inte hade någon egentlig funktion längre.. Men så stod det i monteringsinstruktionen.
Få se, jag har för mig att jag scannade och la upp den någonstans här.. Japp här är den! :-)
viewtopic.php?f=16&t=152924

Ps passa på att spraya rostskydd i balken, annars kommer rosten snart att äta upp den :-/
Det enda som fungerar i redan rostiga balkar är motorolja, eller min favorit, 60% motorolja / 40% hålrumsvätska typ biltema 36-2417. Köp INTE vattenbaserad!
Ah ok tack. Då får jag lista ut hur jag får ur skruven ur hylsmuttern då. Får nog bita i det sura äpplet och demontera avgasröret och borra underifrån ...

Ja borde nog spruta in lite rostdämpande i balken. Borde nog komma åt OK med stålborsta på borrmaskin. Är mest rost längst ut mot kofångaren ser OK ut längre in.
Ifall någon har samma fråga:

Den är gängad.

Jag fick bort skruven genom att slipa bort skruvskallen så att förspänningen släppte och sedan vrida ut den med polygrip.

Gällande rosten så borstade jag allt som gick att komma åt med borrmaskin med stålborste på och insidan borstade jag med en toaborste jag fäst i borrmaskin mha trädgårdsslang.

Körde sedan på Biltemas rostomvandlade och dränkte sedan med hålrumsspray. Får se hur det håller i längden :-D
Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]

V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]

Det tackar vi för, mitt i semestern och allt.[…]

Trådlös laddning MY2026

I Volvos pressmeddelande för XC60 MY2026 fram[…]