NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Svärdotterns bil spökar sig och behöver omsorg, troligtvis av mig... :-) MIL (Moneylight...) var på och STFT samt LTFT helt fullt positiva (P0171). Slangpaketet med backventiler till EVAP-systemet (?) gav tjuvluft till anslutningen på övre insugröret från uttaget på luftfilterboxen innan MAF. Nån här som bytt hela det slangpaketet? Tips på ställe för att skaffa ett sånt tas tacksamt emot!!
När den läckan tillfälligt fixades med en plugg så kom vacuumet i motorn som ett brev på posten :-( och slangen till oljeavskiljaren från insugsröret togs bort från avskiljaren och pluggades. Problemet tillfälligt löst och bilen är nu besiktigad UA. Felet i oljefilterhållaren/avskiljaren ska fixas så jag vill gärna veta ifall ni här bytt endast membranet och fått avskiljaren att fungera igen som avsett eller om ni behövt byta ut hela avskiljaren (...dyrt på en gammal bil)?
/Svärfar
Jag hade inte samma problem som dig men har bytt membranet. Lätt som plätt och kostade några få hundralappar bara. Även bytt slangen som går rakt upp. Tycker du ska testa att byta membranet, behöver du ändå en avskiljare sen så kan du köpa en begagnad och stoppa in ditt nya membran.
Jag bytte först slangen från oljefilterhuset och upp.
Bytte därefter membranet, köptes på KL-racing men finns numera på Vparts m.fl.
Det löste mitt fel med undertryck och konstigt kvittrande ljud.

Hade också fueltrim på månen och check engine tänd, det slutade när det regnade däremot :-D
För mig va felet en kombo av trasigt membran och lock, de va inte dittryckt ordentligt så det drog tjuvluft.

Du kan plocka ner avskiljaren och försöka göra rent också, men om man ändå gör det så kan det va lika bra att hänga dit en ny.
Men vill du spara pengar och du har tid över så kan du testa det.

Men börja med de billiga och enkla och eskalera därifrån
kareta skrev: mån 26 sep 2022, 21:11 Jag hade inte samma problem som dig men har bytt membranet. Lätt som plätt och kostade några få hundralappar bara. Även bytt slangen som går rakt upp. Tycker du ska testa att byta membranet, behöver du ändå en avskiljare sen så kan du köpa en begagnad och stoppa in ditt nya membran.
Tack för tipset med en beg avskiljare, tänkte jag inte alls på! Vet att slangen till insuget är hel, finns ingen tjuvluft längre... räcker det med membranet blir alla nöjda! ;-)
HCP skrev: mån 26 sep 2022, 22:47 Jag bytte först slangen från oljefilterhuset och upp.
Bytte därefter membranet, köptes på KL-racing men finns numera på Vparts m.fl.
Det löste mitt fel med undertryck och konstigt kvittrande ljud.

Hade också fueltrim på månen och check engine tänd, det slutade när det regnade däremot :-D
För mig va felet en kombo av trasigt membran och lock, de va inte dittryckt ordentligt så det drog tjuvluft.

Du kan plocka ner avskiljaren och försöka göra rent också, men om man ändå gör det så kan det va lika bra att hänga dit en ny.
Men vill du spara pengar och du har tid över så kan du testa det.

Men börja med de billiga och enkla och eskalera därifrån
Lampan släcker jag med OBD-maskinen, regnig dag vill vi inte ha :party:
Suveränt tips med Vparts, kanske dom har slangpaketet för EVAP där också. Skönt att veta att flera av er fått avskiljaren att funka igen med membranbyte. Ska fixa ett byte och hoppas jag lyckas lika bra som er! :-)
Slangpaket.jpg
Slangpaket.jpg (146.25 KiB) Visad 1195 gånger
Så skulle membranet bytas och ordningen återställas... hoppades jag. Petade loss locket och visst var membranet sprucket. Dit med det nya och på med locket som inte ville dit ända ner. Efter några olyckade försök såg jag att platskanten som håller locket spruckit och resterna satt fast i locket. Plasten på oljefilterhållaren har med åren blivit mycket skör och ömtålig. Det blir inga försök med begagnade delar för plasten på dom är nog i samma skick. Något bökigt (!) att få bort luftfilterboxen för att hjälpligt komma åt själva oljefilterhållaren men så blir det väl på en kompaktbil med stor motor i ett litet utrymme.
Har konstaterat att slangpaketet jag frågade om är vacuumslangarna till bromsservot. Det var bara backventilen till servot som fungerade ibland, den andra som satt på slangpaketet var funktionslös. Där blir det att skaffa nya backventiler och slang som passar på originalets plastslang. Backventilen med ejektorfunktion gav tjuvluft direkt till omätt luft i insugningsröret. Undrar om den elektriska vacuumpumpen verkligen behövs? Backventilen med ejektorfunktion kommer att rationaliseras bort iallafall! Känns som det systemet är något överdrivet konstruerat :bored: Åsikter mottages tacksamt!!
/Kaj
Bilagor
IMG_20221015_135616.jpg
Skör plast som håller locket
IMG_20221015_135616.jpg (4.17 MiB) Visad 1200 gånger

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]

På min XC70 -13 så har jag fått […]