Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av XC70EpaPappa
Hej på er.

Jag har problem med "min" första Volvo, därmed kommer också mitt första inlägg på detta forum.

Dottern har en XC70 -01 2.4T A-traktor (ECU strypt) med en turbo som läcker jättemycket olja. Enligt verkstan "runt hörnet" är det jättemycket jobb att byta den, man måste lossa framvagnen e.dyl. jag fattade inte riktigt, är inte bilmek. Iaf var jobbet för svårt/ stort för honom.

Så mina frågor till er vars samlade kunskaper verkar slå det mesta...:

1) har de rätt om turbobytet, att det är ett jätte jobb?

2) det är ju inte så att turbo är superviktigt i en EPA. Kan man ta bort den? Vad skulle man då behöva göra?

Kanske tom nån som har ett tips på vart man kan vända sig för att få hjälp med detta i sthlms-området?

Mvh
Användarvisningsbild
av Greffel
Har man en framhjulsdriven bil är det "enkelt" har man en AWD vilket din dotter har så skall drivaxel och vinkelväxel ned innan man har access till turbon.
Men det tar bara tid och inte speciellt svårt
Användarvisningsbild
av Greffel
När man äger dessa underbara bilar skall man alltid försöka passa på att fixa till annat samtidigt.
Hylsan till AWD ? (kanske inget jätte problem på en Epa.)
Läckande vinkelväxel ?

Men priset för att byta turbon känns ok plus turbo och andra tillkommande delar
Ja det får nog räcka med turbon. Det är ju bara för att få bukt på oljeläckaget, så jag låter nog det andra vara. Behöver man tänka på nåt mer? T.ex ska man köpa nån packningssats som ska bytas runt turbon?
Användarvisningsbild
av Greffel
Bara en liten kontrollfråga....
Är det 100% säkert det är turbon som läcker och inte bara oljereturen från turbon ner i tråget. Vanligt läckage på dessa bilar
Bra fråga. "Verkstad1" som jag hade den hos först, en däck och tvätt hall som brukar fixa sånt som inte kräver en laptop sa först att det var oljekylaren, så jag köpte en och när han skulle byta den märkte han att det var turbon som stod för den huvudsakliga läckan. Mer än så vet jag inte, men han sa iofs också att packningen mellan motor och låda läcker lite, men huvudproblemet är turbon. Jag vill få traktorn i acceptabelt skick så dottern kan köra till skolan denna termin och att vi kan sälja den när dottern bli arton i början av nästa år, så jag satsar nog på turbobyte. Jag får fråga han som ska byta den om det där med returen. Verkstad1 ville inte göra jobbet, för stort för dem sa de...

Eller kan man som novis kolla det och ev fixa själv? Hittar inga bra bilder på hur det ser ut eller instruktioner på hur man gör med turbon :(
av Storfot
Har du kollat status på vevhusventilationen?
Det är som sagt ganska vanligt att det läcker från oljereturen. Om vevhusventilationen är tät så kan det räcka med att fixa den för att läckaget ska sluta. (Det ska ju inte vara något övertryck i oljereturen.)
Och är vevhusventilationen dålig så är det ändå en tidsfråga innan det börjar läcka olja på nästa ställe om du inte fixar den.

Jag är absolut ingen turboexpert, men är det inte väldigt ovanligt att en turbo läcker olja för att det är fel på själva turbon om den inte totalhavererat? Det är väl oftast frågan om att det är problem att det är tätt någonstans och då trycks oljan antingen ut vid oljereturen eller så hamnar den i insugsluften eller avgaserna.

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]