Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nissep
Hej.

Vi har precis köpt en bilbarnstol (Besafe Stretch) till vår Volvo v60. Stolen flyttas mellan två bilar och det är ett mindre helvete var gång att montera den i bilen tack vare att bältet ska träs genom två öglor och "bältetsklämman?" är extremt tjock.

Min fråga är. Går dessa att byta ut mot en vanlig tunnare variant eller byter man hela bältet?
IMG_3299.jpg
IMG_3299.jpg (1 MiB) Visad 1523 gånger
Finns ingen tunnare variant till denna bilmodell och det måste väl vara enklare och billigare och köpa en annan barnstol (eller en till för att slippa flytta) om detta är ett problem. Nu har jag inte använt denna barnstol men tittat på instruktionen och kan inte se varför det skulle vara ett problem med bältestungan.
av EPR
dannesk skrev: lör 24 sep 2022, 17:58 Finns ingen tunnare variant till denna bilmodell och det måste väl vara enklare och billigare och köpa en annan barnstol (eller en till för att slippa flytta) om detta är ett problem. Nu har jag inte använt denna barnstol men tittat på instruktionen och kan inte se varför det skulle vara ett problem med bältestungan.
Det är väl just det som är grejen, du har inte använt stolen till skillnad från TS, utan enbart tittat på instruktionen, därför förstår du inte varför det skulle vara ett problem...
EPR skrev:Det är väl just det som är grejen, du har inte använt stolen till skillnad från TS, utan enbart tittat på instruktionen, därför förstår du inte varför det skulle vara ett problem...
Precis genom att titta på instruktionen så förstår jag inte vad som är problemet, får man genom bältestungan överhuvudtaget som TS får så bör det inte vara ett problem (får man inte igenom den alls så är det ett problem eller så får man bända ut fästöglorna i stolen om det går). Och är det ett problem får man byta stol eller bil iom att bältestungan är lika på alla bilar av denna modell, inget du kan göra något åt eller byta modell på bältet. Innan man köper en barnstol bör man väl kolla hur denna ska monteras och vilka förutsättningar man har, det gjorde iaf vi för vår 3 barn och hade aldrig problem oavsett vilken stol vi köpte eller bil vi hade.
V70 ser ut att ha en tunnare variant, men om det går att byta hur som helst har jag ingen aning om...

http://www.bildelsbasen.se/604-W377158.html
http://www.bildelsbasen.se/607-W141608.html

Varför det ser ut att finans olika versioner av bälte fram på V60 har jag dock inget svar på.
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/ ... year&asc=0
av EPR
dannesk skrev: lör 24 sep 2022, 20:17 Precis genom att titta på instruktionen så förstår jag inte vad som är problemet
Nej, men det är inte det viktiga, TS skriver att det är otroligt bökigt så vi får väl utgå från att han har rätt i sak?

dannesk skrev: lör 24 sep 2022, 20:17 Innan man köper en barnstol bör man väl kolla hur denna ska monteras och vilka förutsättningar man har, det gjorde iaf vi för vår 3 barn och hade aldrig problem oavsett vilken stol vi köpte eller bil vi hade.
Otroligt tråkig kommentar. Ja, alla borde kolla att det funkar innan man köper, men hur hjälper det TS att du dubbelkollade inför ditt eget köp?
EPR skrev:
dannesk skrev: lör 24 sep 2022, 20:17 Precis genom att titta på instruktionen så förstår jag inte vad som är problemet
Nej, men det är inte det viktiga, TS skriver att det är otroligt bökigt så vi får väl utgå från att han har rätt i sak?

dannesk skrev: lör 24 sep 2022, 20:17 Innan man köper en barnstol bör man väl kolla hur denna ska monteras och vilka förutsättningar man har, det gjorde iaf vi för vår 3 barn och hade aldrig problem oavsett vilken stol vi köpte eller bil vi hade.
Otroligt tråkig kommentar. Ja, alla borde kolla att det funkar innan man köper, men hur hjälper det TS att du dubbelkollade inför ditt eget köp?
Är det bökigt för TS så är det säkert ett problem men det löser vi säkerligen inte i detta forum, det är upp till TS.

Tråkig kommentar kanske du tycker men ska jag skriva en mindre tråkig kommentar för att TS ska bli gladare, hur ska det lösa att man köpt fel barnstol för ändamålet?? Man ska väl ändå se till att det funkar för sin egen del innan man köper! Jag skulle aldrig gnälla på ett forum för att jag köpt fel dimension på mina vinterdäck. Vad ska vi andra säga och lösa i detta fall annat än att kolla innan köp??
av EPR
dannesk skrev: lör 24 sep 2022, 22:51
EPR skrev:

Är det bökigt för TS så är det säkert ett problem men det löser vi säkerligen inte i detta forum, det är upp till TS.

Tråkig kommentar kanske du tycker men ska jag skriva en mindre tråkig kommentar för att TS ska bli gladare, hur ska det lösa att man köpt fel barnstol för ändamålet?? Man ska väl ändå se till att det funkar för sin egen del innan man köper! Jag skulle aldrig gnälla på ett forum för att jag köpt fel dimension på mina vinterdäck. Vad ska vi andra säga och lösa i detta fall annat än att kolla innan köp??
Han har inte "gnällt" utan ställt en helt vanlig fråga. Om du inte har något vettigt att tillföra så kan du väl skippa att skriva något alls.
EPR skrev:Han har inte "gnällt" utan ställt en helt vanlig fråga. Om du inte har något vettigt att tillföra så kan du väl skippa att skriva något alls.
Har redan svarat på TS ursprungliga fråga i mitt första inlägg, du verkar ha totalt missat detta!!! Kanske du ska läsa om tråden igen för du verkar ju defenitivit inte ha något vettigt i frågan att tillföra så varför kommenterar du alls överhuvudtaget?? Hur ska vi andra i gruppen lösa detta i efterhand om man köpt fel bilbarnsstol för ändamålet?
Fungerar inte bilbarnstolen till den bilen man har så ligger ansvaret hos barnets föräldrar att den fungerar!
dannesk skrev: lör 24 sep 2022, 23:42
EPR skrev:Han har inte "gnällt" utan ställt en helt vanlig fråga. Om du inte har något vettigt att tillföra så kan du väl skippa att skriva något alls.
Har redan svarat på TS ursprungliga fråga i mitt första inlägg, du verkar ha totalt missat detta!!! Kanske du ska läsa om tråden igen för du verkar ju defenitivit inte ha något vettigt i frågan att tillföra så varför kommenterar du alls överhuvudtaget?? Hur ska vi andra i gruppen lösa detta i efterhand om man köpt fel bilbarnsstol för ändamålet?
Fungerar inte bilbarnstolen till den bilen man har så ligger ansvaret hos barnets föräldrar att den fungerar!
Tack för dina synpunkter och personliga råd för hur ni tänkte när ni köpte bilbarnstol. Bilbarnstolen fungerar jättebra till bilen. Men som jag skrev så är det bökigt att montera med tanke på bilens tjockare bältesklämma, det är precis man får igenom den genom öglorna. Det handlar helt enkelt om att förenkla vardagen.
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]