Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wahlin
Hejsan!
Tack för alla svar!
Idag har jag en Volvo V60CC D4 AWD 2016, varit nöjd med den bilen!
Skälet till att det lutar åt V60CC, V90CC eller XC60 är pga att jag bor på landsbygden så en högre bil är att föredra liksom fyrhjulsdrift. Hybriderna faller därmed utanför budget för mig.
Körstilen är lite olika, oftast kortare resor runt 1-2 mil, men även två turer i veckan på 12 mil ungefär.
Jag har suttit bra i min Volvo V60CC, så utrymmet räcker till bra i den för mig.

Inte lätt att välja, alla tre modeller verkar vara bra bilar vad jag kan förstå :) Mina tankar, rätta mig om jag har fel

V60CC - Lite roligare och sportigare design.
V90CC - Rymlig och stabil på vägen, lite klumpigare vid parkering mm.
XC60 - Komfortabel, bra sikt. Kanske lite mindre klumpig än V90?

Mvh
Olle
Användarvisningsbild
av bem
Du vet vad du har och du vet vad du får i stort sett med en V60 CC fast nyare årsmodell. Behöver man inte det extra utrymmet i en V90 CC så blir väl det lite billigare med V60CC, ett naturligare val. Visst är XC60 fin och så (brorsan har haft 2 stycken och är jättenöjd, har medelstor hund som få plats fint bak i det lite mindre lastutrymmet i XC60). Å andra sidan kan det ju vara kul prova nåt annat än man haft? Jag körde V70 från det de kom till det de sluta tillverka dem. Blev V90 sen. Kul i och för sig men oj oj oj vad mycket dyrare V90 blev än de V70 jag haft kosta som nya. Senaste V90 (MY22) kunde jag fått två V70 för (senaste V70 jag hade var en MY14, diesel). Nya tider nu... :-)
Bor man på landsbygden kan det nog vara tryggare med en AWD och högre markfrigång, Cross Country. Jag bor i en mindre stad och kör rätt ofta på smala grusvägar. Och på skogsbilvägar ibland, där känns min V90 (ej CC) lite låg ibland. Det är nog klokt vara öppen för alla 3 modellerna du funderar på, det kan bli att du hittar en som är i fint skick med låga mil till bra pris, då kanske det spelar mindre roll vilken av de tre det blir. Drar du en del något tyngre släp kanske D3-diesel med lite sämre ork (om det finns på CC och XC60) bör undvikas.
Vilken årsmodell du bör satsa på är nog svårt avgöra, men det kommer ju nya finesser hela tiden. Motorn är nog viktigast ha koll på så du inte väljer en som inte passar din körning. Dragkrok går visserligen eftermontera men kan ju vara bra om det sitter på den bil du till sist ev. väljer. Volvos original halvautomatiska infällbara dragkrok är rejäl och lättanvänd (har det på min V90 Recharge). Klädsel som har någon form av syntet på sig undviker jag personligen, de brukar se slitna och naggade ut rätt fort (i alla fall förr, syrran hade en V70 med syntetkant på framsätena, det såg ut som råttor varit och gnagt i syntetmaterialet bara efter några år, så dålig kvalitet).
av valln
Aven T5 har partikelfilter och det står i instruktionsboken att man ska köra något längre än för diesel, 30 min tror jag.
Läste också att du körde lite längre 2 dagar i veckan.

Tycker absolut du ska köpa en CC, XC60 får betydligt större frontarea.
V60cc fungerar jättebra med bensin, fast en XC60 skulle jag nog föredra diesel.
av valln
Ytterligare en fördel med V60CC är att det gär att ha 18 tum och 215/55, - alltså betydligt billigare däck än större och bredare däck.
Smalare däck tar också mindre bränsle.
Användarvisningsbild
av poseidon
valln skrev: tis 20 sep 2022, 18:59 Ytterligare en fördel med V60CC är att det gär att ha 18 tum och 215/55, - alltså betydligt billigare däck än större och bredare däck.
Smalare däck tar också mindre bränsle.
Man kan ha 18" på V90CC oxå. Dock är väl de bredare.
av Lockis
Med dessa kriterierna hade jag kört v60cc. Mer bil för pengarna. Komforten för föraren är densamma som
I en v90cc. Jag har visserligen bara vanliga v90 och v60 att jämföra med. Och den stora skillnaden ligger i baksätet och bagage. Förarplatsen är i princip den samma. Fast jag kan sakna det lilla facket precis innanför dörren under ratten på v60.
Och, som du säger. V60 är roligare att köra 😉
av wahlin
Hejsan!
Det slutade med en svart Volvo V60CC D4 AWD, bilen hade selekt-garanti så det kändes bra. Som vanligt med svarta bilar syndes ju stenskott på huv och front väldigt bra, men det är väl svårt att undvika om man inte sätter skyddsfolie.

Hämtas på måndag då stänklappar och rekond ska utföras. Hoppas det blir bra och tack för allas engagemang!
Ha det!
av Lockis
wahlin skrev:Hejsan!
Det slutade med en svart Volvo V60CC D4 AWD, bilen hade selekt-garanti så det kändes bra. Som vanligt med svarta bilar syndes ju stenskott på huv och front väldigt bra, men det är väl svårt att undvika om man inte sätter skyddsfolie.

Hämtas på måndag då stänklappar och rekond ska utföras. Hoppas det blir bra och tack för allas engagemang!
Ha det!
Snyggt! Grattis!

Köp lite bättringsfärg, eller säg till din ÅF att du vill ha lite, så kan du med en nål "dutta" i stenskotten och få det lite snyggare.
Användarvisningsbild
av bem
Grattis till bilen!
Motorhuv på V60 har jag för mig är aluminium så den lär inte rosta men aluminium kan "ärga" förstås.
Hoppas du får många fina mil med nya bilen!

Tankade upp båda bilarna och köpte lite[…]

Service Subaru XV

Inte en sån då? Screenshot_2025-05-24[…]

El fel

Hej, jag har en Volvo 744 från 90 som det ha[…]

B230F går fett

Bts är det ingen fel på har jag kollat […]