Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Idag fick jag ett mail ifrån glasmästaren, som sökt svar ifrån Bilia och Brandt utan resultat, men bifogade ett svar ifrån glastillverkaren Pilkington;

"Rutorna är identiska när det kommer till glas, list och kvalité.
Rutan som är monterad är 2008-2011, andra rutan är 2011-2016 (den med hammaren på).
2008-2011 (utan hammare) är den som erbjuds till eftermarknaden man får om man inte väljer en OE-verkstad."

Sedan hälsar glasmästaren att jag ska komma och visa upp skadade listerna.

Biofogades även bild ifrån deras beställningssystem fast jag ser inte hur jag kan bekräfta att installerade glaset är det dom säger.
Brandt artikelnummer är VO31299079, fast vad jag hade fått monterat är oklart, är Brandt en OE?

Vad som gör mig ledsen är att hos glasmästaren så sa jag vid beställningen att "jag är petig så om ni tvekar så åker jag till Brandt som har specialverktygen, och det är viktigt att det är original". Och får som svar att det är 'samma' och 'identiskt'.

Efteråt får jag skadade lister (med 4 veck och som sitter så löst att man kan peta loss) och ett glas som är märkbart inte identisk. Orden "motsvarande" och "likvärdig" vore mer lämpliga och hade fått mig att bytt ruta där jag verkligen fått "samma" "identiskt" eller "erkänt bättre".

(Jag förstår att jag inte kommer få originalruta vid det här laget men jag funderar på att höra med försäkringsbolaget och se om jag får något medhåll, eller om det är dumt att få det inskrivet i deras register ifall rutan går sönder igen)

Foliehatt: Hur många här tror att man gör två olika artiklar, två olika produkter, där det enbart är symboler som saknas? :-/
Senast redigerad av 1 yrrol3, redigerad totalt 0 gånger.
Finns det något artikelnummer eller annan spec på glaset som de har låtit montera i din bil?
Du kan ju som sagt alltid kontakta försäkringsbolaget, det är ju de som står för den största delen av kostnaden och har med all sannolikhet varit med om byte av dessa rutor tidigare.
fjohan82 skrev:Finns det något artikelnummer eller annan spec på glaset som de har låtit montera i din bil?
Du kan ju som sagt alltid kontakta försäkringsbolaget, det är ju de som står för den största delen av kostnaden och har med all sannolikhet varit med om byte av dessa rutor tidigare.
Den som monterats på bilen har
Volvo, Saint-Gabain Sekurit
DOT 57 M435 AS 3
43R-00053
Sweden 15
V
E5
Jag tror efter lite Googlande att den glasmästaren är ute på djupt vatten.
Nu vet jag inte vad din bil är för årsmodell, men den märkningen verkar sitta på bilar som inte har laminerade rutor i bakdörrarna.
Du kan ju alltid åka förbi en Volvo-skadeverkstad som ett ytterligare komplement och se vad de säger.
yrrol3 skrev:Foliehatt: Hur många här tror att man gör två olika artiklar, två olika produkter, där det enbart är symboler som saknas? :-/
Det är ju inget konstigt att man har två olika rutor i detta fall som är liknande och med samma kvalitet men med olika egenskaper och artn.nr.
Ena är laminerad (med hammare) och den andra inte (utan hammare), du har fått den sistnämnda som erbjuds om man inte byter hos Volvo ÅF. Hade du bytt hos Volvo ÅF så hade du fått den runtan som är specad på din bil.
Har man laminerade och/eller fabrikstonade rutor, eller med integrerade antenner hade då jag enbart bytt rutorna på Volvo. Det gäller väl även vindrutan, särskilt som i mitt fall som har en IRblockerings-ruta. Åker man till en annan glasmästare så har man ju inte en aning om vad man får för skit, och högst troligen får man knappast varken laminerat eller IR.
i övrigt, listerna som sitter på bakre sidorutor följer med rutorna vad jag vet. Jag tror inte det är meningen att de ska flyttas över från gamla rutan. Om listerna är lösa och/eller är skadade så tyder det också på att något inte gått rätt till.

Jag hade krävt att få rutan bytt till rätt ruta.

Vilket försäkringsbolag är det?
Pilkington säger ju att du inte fått en laminerad ruta tycker jag, det du fått är vad dom kan erbjuda. Jag hade kontaktat försäkringsbolaget och frågat dom hur du skall agera, det är ju försäkringsbolaget som köpt rutan och jobbet. Alla rutor utom vindrutor är det nog bäst att ta via återförsäljaren, men det är lätt att va efterklok.
rosefors skrev:Har man laminerade och/eller fabrikstonade rutor, eller med integrerade antenner hade då jag enbart bytt rutorna på Volvo. Det gäller väl även vindrutan, särskilt som i mitt fall som har en IRblockerings-ruta. Åker man till en annan glasmästare så har man ju inte en aning om vad man får för skit, och högst troligen får man knappast varken laminerat eller IR.
Håller med, skulle aldrig åkt till annan än Volvo ÅF för att byta rutan/rutorna. Då vet man ju iaf att de får tag i korrekt ruta enl. bilspec och de kan säkerligen byta/montera listerna korrekt och lämna garanti på jobbet.

Vad har ni monterat för slangvärmare p&a[…]

Då har jag äntligen tagit mig i kragen […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Hej igen, Nu har jag kollat på bilen igen oc[…]

Glödstift öppen krets

*** LÖST *** Nu startar bilen som den ska, &a[…]