Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Nu till vintern så är det ju bra att förvärmningsspjället till insugsluften funkar som det ska. Mitt verkar vara helt dött. Finns dessa att få tag på nya någon stans eller går de att laga/byta ut mot någon universal grej?
Jag har tagit bort spjället och stoppar in slangen direkt i filterburken på vintern. Har kört på etanol i många år och då haft slangen i året om. Ni i sommar har jag kört på bensin (BF98) och haft ur slangen (blir för varmt) men det är snart dax att "plugga i den" igen. Den ligger tryggt inkilad undet AC-kompressorn invirad i ett par urtvättade kalsonger... :-o :-o så det är bara att lyfta upp den och stickan den i filterburken och täta runt med kalsongen 😁😁
IMG_20220918_154309.jpg
IMG_20220918_154309.jpg (2.43 MiB) Visad 1806 gånger
av bönan
184 kr hos VP, köpte där och bytte själv förra hösten. https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/ter ... b230f.html

Går även att köpa Volvo original för 453 kr: https://www.gcp.se/produkter/1266826/

Ganska lätt att byta, men luftboxen måste ur bilen. Väl värt att fixa en så billig grej då det påverkar bränsleförbrukningen negativt om spjället fastnar i öppet läge och bilen suger i sig varmluft hela tiden.
bönan skrev:Ganska lätt att byta, men luftboxen måste ur bilen. Väl värt att fixa en så billig grej då det påverkar bränsleförbrukningen negativt om spjället fastnar i öppet läge och bilen suger i sig varmluft hela tiden
Visst, men när jag kör på etanol är slangen i hela tiden. Etanol vill ha varmt. Men att sätta i slangen när det blir vinter (kör just nu på bensin) ser inte jag som ett problem. Dessutom är behovet av förvärmd luft inte något måste på insprutningsmotorer (många nyare modeller har det inte), där finns ingen förgasare som kan frysa igen. På moderna motorer är det vevhusventilationen som vill frysa. Där är det kylarvätskan som cirkulerar för att förhindra frysning på en del modeller.
av bönan
Jo, kör man etanol blir det ju en annan sak.

Men även om slangen är bortplockad kan ju spjället fastna i öppet läge och dra fisljummen luft från motorrummet istället för uteluft. Någon skillnad gör det väl säkert tänker jag. Som du säger är det väl egentligen rätt meningslöst, men antar att det gör något lite för utsläppen om motorn snabbare blir varm, och det är därför det fick sitta kvar på insprutarna.
Blir nog att köpa en ny och testa i alla fall. Är Volvos bättre en vp?
Lennarte, när du stoppar i slangen på vintern proppar du då röret som tar in ouppvärmd luft?
Vad är fördelarna med att ha bara kall eller uppvärmd luft?
Jag hade en kul ide som dock kräver lite ombyggnation och kanske är helt meningslösa, men kanske bra om man kör på etanol. Tanken var att förvärma luften med ett värmeelement kopplat till kylarvattnet och styra om luften blir förvärmd eller inte med en ventil?
Eller tar det längre tid att bygga upp värme i kylvattnet en på grenröret?
av bönan
Jag köpte VP:s och den funkar fint vad det verkar. Såg identisk ut med original.

Grenröret blir varmt mycket snabbare än kylarvätskan, så att ta värme därifrån vinner man inget på. Fördelen med att "återcirkulera" varm luft är att motorn snabbare kommer upp i temperatur och drar något mindre bensin/släpper ut lite mindre dåligheter i luften. Kör du däremot runt på varmluft när motorn är uppe i temperatur vinner du inget, snarare förlorar du effektivitet och motorstyrka då den varma luften har lägre densitet än kall. Mindre luft=mindre bensin=mindre effekt.
bönan skrev:Kör du däremot runt på varmluft när motorn är uppe i temperatur vinner du inget, snarare förlorar du effektivitet och motorstyrka då den varma luften har lägre densitet än kall. Mindre luft=mindre bensin=mindre effekt.
Precis, om man kör på bensin. Jag har kört året runt med slangen i (på etanol) men började köra på bensin i våras då jag blev tvungen att tömma tanken i båten (synd att kasta 90 l bensin) glömde då ta ur slangen så i sommarens varmaste period började motorn tappa orken. Det visade sig att slangböjen på spjällhuset av värmen "tappat spänsten", blivit mjuk och sugits ihop så motorn inte fick luft. En motor som körs på etanol har mycket svalare temperatur, även på grenröret.

A-traktorn är ju laglig så personen i […]

Spännande, har allt en PV också men de[…]

Inget ljud hörs

Tack för tipsen 😀 Det löste sig med ova[…]

Fjärrstart

Många gånger på min tidigare V60[…]