- mån 19 sep 2022, 18:48
#1512601
Det finns en massa olika åsikter om detta.... Om vi fortsätter jämföra med min 745-a, står i instruktionsboken blyfri bensin minst 95 oktan. Men i service/verkstads böcker står det att man kan koppla om i tändboxen (går inte att ändra tändläget med fördelaren) så kan du höja tändläget 3° (98 oktan) eller sänka 3° för 90 oktan. Eller för vissa marknader sänka 6° för att kunna köra på 87 oktan. På dessa marknader såldes dessa modeller utan katalysator för det fanns begränsat (ingen alls) blyfri bensin.
Det jag vill säga är att du ställer tändläget efter den bensin du kör på. Problemet på lite äldre bilar är just skicket på fördelaren. Efter 30 år och ett antal 10000 mil kan det skilja 3° kanske 7° mellan cylindrarna. Och då får man ställa kamvinklen (brytaravståndet) lägre för att få ett "mellanläge" där det funkar. Motorn tar ingen skada av detta, men tappar givetvis i effekt
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V