Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Isåfall sätter jag mina pengar på att det är lagret till AC-kopplingen. Detta eftersom bensinaren är snällare mot generatorfrihjulet än vad dieseln är och 20k mil ska det klara utan problem.

Med det sagt. Multiremmen är ganska enkel att hänga av. Du kommer åt spännaren från hjulhuset med en T50-eller-vad-det-var-torx och kan tillfälligt spänna upp den bara för att vika av remmen.
av xAx
Då satsar jag på att kapa den korta AC-remmen och byter magnetkopplingen vid ett senare tillfälle. Tror jag kan leva med en icke fungerande AC de närmaste månaderna.

Återkommer när jag kapat AC-remmen.
För fortsättningen.

När du haft av remmen ska du utan problem kunna känna huruvida lagret är tipptopp eller ej genom att snurra på remskivan. Det ska va "butter smooth" som det kallas.

Kopplingen går att hänga av pumpen underifrån utan att plocka ur den, men den måste ändå lossas så att den hänger ner i sina anslutningar. När det är gjort kan man ta av kopplingen och tillfälligt montera tillbaka AC-pumpen så att bilen går att använda.

Du kan då bestämma dig för vad du vill göra, antingen att ersätta lagret med ett nytt genom att pressa i och ur gammalt och nytt och montera tillbaka gamla kopplingen, eller att ersätta hela kopplingen vilket kanske är smartast. Det behöver passas in sen. Ur huvudet ska det va ca 0.3-0.4 mm mellanrum mellan tryckplattan och remskiva. Står säkert nått mer exakt i VIDA men där någonstans.

Volvo har tidigare erbjudit OEM kopplingssats till AC men tror inte det finns längre. Värt att kolla upp. Annars tredjepart eller bättre beg.

Byter du hela pumpen blir det givetvis genast mer jobb och mer pengar.
av xAx
rosefors skrev:För fortsättningen.

När du haft av remmen ska du utan problem kunna känna huruvida lagret är tipptopp eller ej genom att snurra på remskivan. Det ska va "butter smooth" som det kallas.

Kopplingen går att hänga av pumpen underifrån utan att plocka ur den, men den måste ändå lossas så att den hänger ner i sina anslutningar. När det är gjort kan man ta av kopplingen och tillfälligt montera tillbaka AC-pumpen så att bilen går att använda.

Du kan då bestämma dig för vad du vill göra, antingen att ersätta lagret med ett nytt genom att pressa i och ur gammalt och nytt och montera tillbaka gamla kopplingen, eller att ersätta hela kopplingen vilket kanske är smartast. Det behöver passas in sen. Ur huvudet ska det va ca 0.3-0.4 mm mellanrum mellan tryckplattan och remskiva. Står säkert nått mer exakt i VIDA men där någonstans.

Volvo har tidigare erbjudit OEM kopplingssats till AC men tror inte det finns längre. Värt att kolla upp. Annars tredjepart eller bättre beg.

Byter du hela pumpen blir det givetvis genast mer jobb och mer pengar.
Tack rosefors för värdefull info. Lutar åt att byta hela kopplingen https://www.trodo.se/magnetkoppling-kli ... find=46222
Har en relaterad fråga: kan det vara möjligt att AC-kompressorn håller på att haverera om det inte skulle vara magnetkopplingen? Den har dock kylt bra hela sommaren. Hur beter sig en kompressor innan den ger upp?
av xAx
rosefors skrev: När du haft av remmen ska du utan problem kunna känna huruvida lagret är tipptopp eller ej genom att snurra på remskivan. Det ska va "butter smooth" som det kallas.
rosefors, du får gärna förklara innebörden av "butter smooth" för mig.
Då var jag ute och klippte ac-remmen och precis som du misstänkte rosefors så hade magnetkopplingens remskiva dvs lagret mer eller mindre låst sig/ skurit. Det gick inte att snurra på magnetkopplingen en mm, satt som berget. Visserligen hade jag pga kroppställningen (liggandes) och armvinkeln dålig handkraft men nog bör den gå att snurra om den är i bra skick. Sannolikt har den varit trög att snurra, vilket också är förklaringen till att både min hustru och jag emellanåt kunde känna lukten av bränt gummi ... Dessutom måste remmen ha slirat rejält eftersom den satt kvar "fastlimmad" på remskivorna och krävde kraft att ryckas bort efter det att jag klippt den. Otrolig tur att jag hann kapa remmen i tid, i annat fall hade sannolikheten varit stor att det slutat med motorhaveri. Stort tack till alla som varit delaktiga i denna tråd!
Bra!

När motorn är avstängd och kopplingen inte är tillslagen ska remskivan gå lika lätt att snurra på som vilken spännrulle som helst. Den yttre skivan, dvs tryckplattan är ansluten direkt på AC-kompressorns axel och ska gå att snurra på men med motstånd.

Om lagret skuret så att remmen har slirat mot remskivan är sannolikheten stor att lindningen/spolen blivit så varm att epoxyn expanderat och nypt mot tryckplattan. Det märker du när du plockat av grejerna.

Att tänka på: Det finns ganska mycket feedback från andra som säger att det är jäkligt svårt att dra på en ny rem men att volvos OEM-rem är mer elastisk och därför lättare att montera. Så ha det i åtanke.

butter smooth innebär precis som för de flesta nya kullager som rullar i fett, att det egentligen aldrig är metall-mot-metall-kontakt. Dvs att det känns lite "visköst" och mjukt att snurra på. Tänk dra fingret genom ett smörpaket som stått ute i tre timmar. Det är så spännrullar till kamremmen som har tätade lager ska kännas, så hjullager ska kännas och även nämnda lager till ACns koppling ska kännas.
Hänger på med min story i ämnet. För att stilla min ångest gällande det ökänt dåliga lagret i magnetkopplingen som kan vålla totalt motorhaveri, klippte jag den korta AC-remmen i förtid i förbyggande syfte och krängde på en Gates. Strax därefter började lagret i magnetkopplingen gnissla, skrika och mala, vilket blev värre vecka för vecka. Till sist kände jag att det luktade bränt gummi, varpå jag öppnade huven och kunde se rök utveckla sig från området där kompressorn befinner sig. Jag klippte remmen, som var några veckor gammal, direkt och försökte rotera magnetkopplingen utan att kunna rubba den, precis som TS. 

Var det en ren tillfällighet att det hände några veckor efter att en ny Gates-rem monterats eller gick den nya styvare remmen för hårt åt lagret än den gamla slaka eller var den nya remmen bara droppen som fick bägaren att rinna över? Det vete gudarna ...

Vad har ni monterat för slangvärmare p&a[…]

Då har jag äntligen tagit mig i kragen […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Hej igen, Nu har jag kollat på bilen igen oc[…]

Glödstift öppen krets

*** LÖST *** Nu startar bilen som den ska, &a[…]