Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Vi har en Volvo V70 D3 från 2016 som vi hade inne på service iförrgår. Enligt serviceteknikern så var det då kladdigt mellan växellådan och motorn och detta behövde felsökas. Vi frågade efter en ungefärlig kostnad och dom svarade med att det skulle kosta minst 15.000kr om det var något enkelt, typ en packning eller liknande och kunde bli ännu dyrare om det var något värre. Höll på att bryta ihop. Det var inte vad vi behövde i denna galna tid med skenande elpriser och höjda räntor. Jag har väldigt begränsad kunskap när det gäller bilar så behöver blint lita på vad dom säger. Det var tydligen inte jättemycket och det var inga problem att använda bilen enligt serviceteknikern. Vad hade ni gjort i min sitts? Struntat i det eller lämnat in den?

Tänkte att man eventuellt kunde försöka hitta vart det är och göra rent för att se hur fort det kommer tillbaka. Tycker det är så svårt för även att jag inte tror att dom försöker blåsa mig så vill ju dom ha jobb att göra.

Mvh J
Min kladdade också ner sig för ett tag sedan. Visade sig vara packboxen på vakuumpumpen som läckte. Notera nu att jag har femcylindrig D5. Du har väl VEA, antar jag?
Vakuumpumpen sitter i bakänden på ena kamaxeln på min motor. Oljan som drällde rann ner just på skarven mellan motor och växellåda, runt växellådan och smetade sedan ner i skyddsplåten under motor/växellåda.

Läcker det så mycket att det bildas droppar blir det underkänt vid besiktningen, om man inte varit noga med att torka torrt innan man kör in i hallen. Kladdigt/fuktigt är OK, men inte blött.
Packboxen kostade ett par tusen att fixa.
apersson850 skrev:Min kladdade också ner sig för ett tag sedan. Visade sig vara packboxen på vakuumpumpen som läckte. Notera nu att jag har femcylindrig D5. Du har väl VEA, antar jag?
Vakuumpumpen sitter i bakänden på ena kamaxeln på min motor. Oljan som drällde rann ner just på skarven mellan motor och växellåda, runt växellådan och smetade sedan ner i skyddsplåten under motor/växellåda.

Läcker det så mycket att det bildas droppar blir det underkänt vid besiktningen, om man inte varit noga med att torka torrt innan man kör in i hallen. Kladdigt/fuktigt är OK, men inte blött.
Packboxen kostade ett par tusen att fixa.
Ok, får försöka lokalisera vart kladdet är då först. Vet att dom gjorde något med kopplingen på bilen för lite mer än 1 år sen. Kan det vara att det är slarv där som gjort att det kladdat?
Tyvärr inte ovanligt med läckande packboxar på vevaxeln på VEA motorer från 2016, låter ju som det skulle kunna va det.

Du får väl avgöra om du och/eller besiktningen kan stå ut med läckaget, annars får du ju laga det.
Jag (eller verkstaden rättare sagt) fick byta främre tätningen till vevaxeln på min V60 MY17 tidigare i år, den sitter så till att de även bytte kamremmen.
Det kostade 5-siffrigt belopp, men jag behövde bara betala självrisken så tog Volvia resten.
Först trodde jag att det var uppe vid ventilkåpan, men oljan slungas runt överallt så man kan aldrig med säkerhet veta exakt var läckan sitter om det inte är felsökt och konstaterat.
Jag fick byta tätningen på båda sidor vevaxeln på min V40CC MY16, både mot låda och mot kamremssidan. Hände som väl var precis innan bilen var 3 år gammal så det betalades av återförsäljaren enligt KKL.
MartinS skrev:Tyvärr inte ovanligt med läckande packboxar på vevaxeln på VEA motorer från 2016, låter ju som det skulle kunna va det.

Du får väl avgöra om du och/eller besiktningen kan stå ut med läckaget, annars får du ju laga det.
Ja jag får väl börja med att försöka lokalisera vart det är och torka rent och se om det kommer tillbaka. Serviceverkstaden sa att dom torkat lite grann men vill/kunde inte säga exakt vart det är vilket jag tycker är lite dålig kundservice. Jag tycker att det hade varit schysst av dom att torka rent, berätta vart det var och sagt att man ska hålla lite koll istället för att pracka på en en 15k+ reparation med en gång.
Det är inte så lätt för verkstaden heller att bli klok på var det kommer från. Innan man torkar är det olja överallt. Efter att man torkat finns det ingen, om man torkat ordentligt. Sen får man köra lite/mycket, beroende på hur kraftigt det läcker, och ideligen kolla var det blir fuktigt, för att förstå var det kommer från.
Det enda tidseffektiva och troligen kostnadseffektiva sättet att komma någonstans med oljeläckage motor är att göra en ordentlig motortvätt undertill med högtrycken så man får bort all skit och kan se nya rinningar tydligt. Det är väl ingenting en volvoverkstad är så sugna på att göra men allt annat är ju en ren gissningslek.

Vad har ni monterat för slangvärmare p&a[…]

Då har jag äntligen tagit mig i kragen […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Hej igen, Nu har jag kollat på bilen igen oc[…]

Glödstift öppen krets

*** LÖST *** Nu startar bilen som den ska, &a[…]