Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Just hemkommen efter en dagsresa till Tyskland. Redan på vägen ner upptäcker jag ett svagt gnisslande ljud från motorrummet på en rastplats i Skåne. Blev uppmärksam på detta och tyckte mig höra att gnisslandet tilltog allt eftersom. Väl hemma övergick gnisslet till ett mycket obehagligt skrapande oljud från området vid främre högra hjul. Just där befinner sig tre komponenter som innehåller ett lager (generatorns frihjul, magnetkopplingen till ac-kompressorn samt multiremmens spännrulle). Jag antar att det är något av dessa lager som för oljud, men frågan är hur jag lokaliserar lagret i fråga? Vill inte kapa ac-remmen i onödan för att upptäcka att det var fel lager.

Tacksam för alla tips och hjälp om hur det gnisslande/ skrapande lagret lokaliseras.
Senast redigerad av 1 xAx, redigerad totalt 0 gånger.
Det går visserligen att tillfälligt hänga av muiltiremmen utan att ta bort AC-remmen, för att känna på spännrulle och frihjul, men jag ser inte vad du tjänar på det framför att klippa AC-remmen. Du kan ju fortsätta använda bilen utan AC tills felet är lokaliserat och åtgärdat, oavsett vad felet är.

Det betyder att du har två alternativ. Antingen kommer du få byta koppling/lager på AC inklusive AC-rem och multirem (som du byter samtidigt), eller så får du byta allt det övriga. Generatorfrihjulet är det som tar mest resurser i anspråk.
När mitt generatorfrihjul havererade så låste det sig. Tvärstopp. Det blev inget lagerljud av det, förstås, för det snurrade inte längre. Däremot ett jädra liv på drivremmen som fladdrade som en lärkvinge.
av xAx
Har nu undersökt missljudet närmare och konstaterat att lagerljudet verkar komma från hjulhusets nedre del samt att det förändras vid bort- respektive påkoppling av AC:n. Går det att dra någon slutsats av detta? Tacksam för kommentarer.
xAx skrev:Har nu undersökt missljudet närmare och konstaterat att lagerljudet verkar komma från hjulhusets nedre del samt att det förändras vid bort- respektive påkoppling av AC:n. Går det att dra någon slutsats av detta? Tacksam för kommentarer.
... att det troligen är lagret till remskivan/kopplingen.

Går att byta separat men volvo vill i regel byta hela ACn.

Enklaste är att du klipper remmen så du inte riskerar något kamremshaveri till följd av att lagret nyper.
Jag hade ett liknande missljud i min, vid på-av på kompressorn. Visade sig vara antingen spännaren eller frihjulet till drivremmen. Bytte båda samtidigt, sen blev det tyst. Kunde inte höra nåt speciellt ur de bytta delarna heller, men tyst blev det.
Egentligen är en intressant fråga hur långt bilen har gått. Har bilen gått mer än 25K mil så är det smartaste att byta rubbet, men om man inte gör det själv så får man nog öppna plånboken eller ta fram kreditkortet.
av xAx
rosefors skrev:Egentligen är en intressant fråga hur långt bilen har gått. Har bilen gått mer än 25K mil så är det smartaste att byta rubbet, men om man inte gör det själv så får man nog öppna plånboken eller ta fram kreditkortet.
Bilen, en V70 2.5T, har i skrivande stund gått drygt 20.100 mil. Byte av kamrem, multirem, ac-rem samt tillhörande spännare gjordes i förebyggande syfte vid ca: 14.500 mil efter att ett lagergnissel uppkommit. Normalt skulle byte ske vid 18.000 mil enligt Volvos serviceschema. Då återstår alltså generatorfrihjulet eller ac-kompressorns magnetkoppling som båda hängt med i drygt 20.000 mil dvs sedan bilen var ny (huruvida det finns lager i själva kompressorn som kan frambringa missljud har jag ingen aning om). Går det på något enkelt sätt kolla generatorfrihjulet utan att hänga av multiremmen (tänker på lång skruvmejsel som fungerar som stetoskop mm)?
Användarvisningsbild
av pb81
Stoppa i en mejsel i generatorn och bend lite försiktigt på kylflänsarna, skall ju gå att vrida åt ena hållet med ett visst motstånd.

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]