Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ande1
Fick bromsklossar bytta bak på bilen. Märkte det blir varmt när man kör. Går inte röra skivorna med finger. Sa till verkstaden, så de satte dit nya. Men nu är det samma sak igen.

Blir även lite varmt på fälgen.

Fälgarna blir fulla med bromsdam bak.

Kan det vara att skivan ligger emot klossen för mycket?
hissade upp bilen. Tycker hjulet är trögrullat då. Man hör klossen ligger mot.

Är mest höger sida.

Kan det beror på annat?

Är elektrisk handbroms.
Användarvisningsbild
av MartinS
Vet du hur det var innan? Det är inte ovanligt att det ligger lite på bak på dessa bilar. Man upptäcker det oftast när man byter belägg.
av rosefors
Mest troligen är det antingen att oket inte glider som det ska eller att klossarna sitter fast i ok-hållarna. Dvs, glidpinnarna inte är rengjorda vid klossbyte eller så är det fel variant på blecken för versionen på OK-hållarna som klossarna glider emot, alternativt att det inte rengjort från rost i spåren där dessa bleck sitter. I båda fallen leder det till att dom kniper mot klossarna.
av ande1
MartinS skrev: sön 18 sep 2022, 10:44 Vet du hur det var innan? Det är inte ovanligt att det ligger lite på bak på dessa bilar. Man upptäcker det oftast när man byter belägg.
Låg nog på lite innan med. Märkte det när jag bytte till sommardäck.
Användarvisningsbild
av MartinS
Som sagt inte ovanligt, kan vara fel i ABS-enheten som inte riktigt släpper trycket. Men först måste man ju utesluta ok, klossar, glidpinnar etc. etc.
Hade samma fenomen på min V70 från 2010..böt allt, verkligen allt. 2 gånger dessutom.

Vänster bak blev skivan titt som tätt missfärgad av att den gått varm.

Antar att det är som martin säger är att det kan vara abs enheten som gör detta, när man uteslutit allt annat.
Det händer även att bromsslangen ut till oket kan separera/svälla. Om man då bromsar så sväller slangen. När man sedan släpper bromsen kan inte oljan gå tillbaka och inte heller kolven i bromsoket. Då ligger bromsen på. Har haft det felet på en av mina bilar.
Jag bytte även bromsslangar på min
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw