Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

du kan ladda när du vill. de flesta laddar nog upp sin bil och sedan kör man tills det börjar ta slut sedan laddar man igen, som när man tankar. om du sedan laddar fullt el 50% el 90% är med största sannolikhet irrelevant. och du kan garanterat ochså ha din elbil stående ett par dagar med 5mil kvar på mätaren.
VolvoB20 skrev:Hmm... jaha vad gäller då. Är det bara fake information i instruktionsboken med sina råd hur man bör sköta batteriet och funktionen att man kan välja att bara ladda fullt innan långresa är också bara fake då?
Vad tror du själv? En självutnämnd "expert" på ett forum vs alla biltillverkare? :party:
Självutnämnd expert på ett forum såklart! :-D

Ang. lite soppa i tanken... Jag förespråkar alltid att aldrig köra för tomt i tanken på *äldre* bilar. Det hinner samlas så mycket skit och elände i tanken under åren som man gärna undviker att pumpen suger upp. Jag råkade köra soppatorsk en gång med förra 945an, det behövdes flera filterbyten innan den gick som den skulle igen... Alla gör givetvis som dom vill, men själv tänker jag inte köra med mindre än 10l i tanken igen om det inte är absolut nödvändigt :P
Derank skrev:du kan ladda när du vill. de flesta laddar nog upp sin bil och sedan kör man tills det börjar ta slut sedan laddar man igen, som när man tankar. om du sedan laddar fullt el 50% el 90% är med största sannolikhet irrelevant. och du kan garanterat ochså ha din elbil stående ett par dagar med 5mil kvar på mätaren.
Jag skulle nog säga att de flesta som kan laddar varje dag... långsamladdar med AC vill säga. Av flera skäl och lite beroende på hur man har elförsörjningen ordnad.
Ett är att man då kan ladda mot timdebitering och spara lite.
Två, man har alltid reserv om man behöver köra lite extra.
Tre, man kan temperera bilen utan att ladda ur batteriet om man behåller den inkopplad.

Övrigt som talar för långsamladdning är att det är bättre för batterierna och att det dessutom i vissa kommuner finns effektavgifter i elnätet som "straffar" höga uttag med några hundralappar per månad.

/Thomas

EDIT: Om man väljer 90% som "fullt" enligt tillverkarna eller vad det nu är , så skadar det givetvis inte.
Lucif3r skrev:Självutnämnd expert på ett forum såklart! :-D

Ang. lite soppa i tanken... Jag förespråkar alltid att aldrig köra för tomt i tanken på *äldre* bilar. Det hinner samlas så mycket skit och elände i tanken under åren som man gärna undviker att pumpen suger upp. Jag råkade köra soppatorsk en gång med förra 945an, det behövdes flera filterbyten innan den gick som den skulle igen... Alla gör givetvis som dom vill, men själv tänker jag inte köra med mindre än 10l i tanken igen om det inte är absolut nödvändigt :P
nu pratar jag inte om att köra soppatorsk och jag vet inte ´när du brukar tanka, men jag brukar tanka mina bilar när bränslet börjar att ta slut, rätt logisk el hur.
VolvoB20 skrev:Hmm... jaha vad gäller då. Är det bara fake information i instruktionsboken med sina råd hur man bör sköta batteriet och funktionen att man kan välja att bara ladda fullt innan långresa är också bara fake då?
Självklart kan du välja att bara ladda fullt innan en långresa, jag säger ju det, du kan ladda upp din bil hur mycket el lite du vill, när du vill.
Vilket dock mest beror på skatteregler, man har inte sålt några ICEbilar ändå senaste åren ;-)
StefanN skrev:Har inte Danmark ganska dåliga skatteregler för elbil?
Inte jämfört med den 250% skatten på vanliga bilar ;) Skulle snarare säga att skattereglerna ser utmärkta ut. En ID4 GTX kostar 450.000DKK, i Sverige kostar den 638.000SEK. Det verkar bli 658.000SEK så inte så farligt alls.

Edit: Med lite registreringsavgifter blev det 462.000DKK
  • 1
  • 334
  • 335
  • 336
  • 337
  • 338
  • 445
Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv