Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har skaffat mig en Volvo V70 D5 2008 som har motorn D5244T4.

När jag kör runt i stan så funkar turbon hur bra som helst, svarar direkt och ger kraft.
men om jag åker ut på motorväg eller landsväg och håller jämn fart en stund så har jag helt plötsligt inget turbo tryck längre, skulle säga att det händer mest i uppförsbackar. kan slänga i 3:ans växel och det händer ingenting men sen när man väl är uppe så hoppar den igång igen. i en backe så låg vi kvar i 5:ans växel och öppnade rutorna, då hör vi hur turbon snurrar för fullt men motorn får inte nått tryck därifrån. nån ventil som inte öppnar sig som den ska?

Jag har nyligen bytt TMAP-sensor som sitter längst ner till höger på IC, bytt främre lambdasonden då jag hade en felkod på den med låg spänning. den andra felkoden som finns är Cylinder 4 glödstiftskrets men känns inte som nått som bör orsaka detta.

nån som har nån killkissning på vad som kan vara fel?
tänker att mitt nästa mål efter TMAP-sensorn blir att rengöra EGR ventilen.
Synd det inte hjälpte med TMAP. Jag hade nämligen ett liknande problem, och det försvann helt med ny TMAP. Det var lätt att se att min TMAP inte var frisk, för den indikerade ett orimligt laddtryck. Motorn var inte ens igång då...
apersson850 skrev: ons 14 sep 2022, 10:32 Synd det inte hjälpte med TMAP. Jag hade nämligen ett liknande problem, och det försvann helt med ny TMAP. Det var lätt att se att min TMAP inte var frisk, för den indikerade ett orimligt laddtryck. Motorn var inte ens igång då...
Du behövde inte göra nått efter du bytte givaren? Nollställa eller programmera att du hade bytt den?
Många olika typer av fel får motorn att gå i "limp home" läge, så att rycka ur kontakten till en sensor/givare ger inte mycket ledning till vad som är fel tyvärr.

Du skriver att det låter som att turbon laddar men att det inte resulterar i kraft. Låter ju i så fall som du har ett tryckläckage. Vet inte exakt hur det ser ut på dessa bilar, men om det finns en avlastningsventil till turbon (även kallad dumpventil) så kan det ju vara den som hänger sig så att luften bara cirkulerar mellan in/utlopp på turbon.
Variosboy skrev: fre 16 sep 2022, 15:38 Många olika typer av fel får motorn att gå i "limp home" läge, så att rycka ur kontakten till en sensor/givare ger inte mycket ledning till vad som är fel tyvärr.

Du skriver att det låter som att turbon laddar men att det inte resulterar i kraft. Låter ju i så fall som du har ett tryckläckage. Vet inte exakt hur det ser ut på dessa bilar, men om det finns en avlastningsventil till turbon (även kallad dumpventil) så kan det ju vara den som hänger sig så att luften bara cirkulerar mellan in/utlopp på turbon.
Men då bör väl jag väl aldrig ha turbotryck?
Nu har jag det för det mesta men ibland så försvinner det bara stundtals för att sen komma tillbaks efter nån minut.
Cox skrev: fre 16 sep 2022, 17:54 Kolla över virvelspjället fungerar det? Troligtvis inte standardfel på den motorn, samt är tryckgivarna bytta på partikelfiltret det ger dessa symtom.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Kan kolla och känna på den armen, vet ej om dom är bytta nånsin på bilen så kollar dom med.

Vad har ni monterat för slangvärmare p&a[…]

Då har jag äntligen tagit mig i kragen […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Hej igen, Nu har jag kollat på bilen igen oc[…]

Glödstift öppen krets

*** LÖST *** Nu startar bilen som den ska, &a[…]