Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
KalleJ skrev:
Hockeyplayer skrev:
sewen skrev:Inte speciellt glädjande alls i mina ögon.. :crying:
Du tror väl inte att Volvo installerar en kamera "gratis" för att vara snälla? Det är enbart för att tjäna pengar på dig och kommande ägare för alltid, kontinuerligt, jämnt och ständigt även efter de sålt bilen.
Givetvis vet jag att dom vill tjäna pengar, det är väl inget nytt här i världen. Men man är ju direkt osmart om man tackar nej till en gratis uppgradering av hårdvara med en funktion man väljer själv om man vill använda efter en gratis testperiod. Sedan har man den ursprungliga funktionen(vanlig backkamera) i bruk igen om man inte prenumererar vidare. För mig känns det som en liten värdeökning av bilen
Det är ingen gratis uppgradering. Tror du det har du blivit lurad helt. Ett mer komplext system med fler saker som kan gå sönder. Vid eventuella parkeringsskador blir det bara dyrare.
Kör man av en backspegel blir det också dyrare osv osv.

@Lockis, Det ända poitiva jag ser (för kunsumenter) är om det medföljer garanti på att systemet fungerar sålänge man prenumererar. Gör det de?
Du har förmodligen samma garanti som på allt annat. 2 år med 3 års reklamationsrätt. Kan dock bli lite problematiskt juridiskt om du får bilen och avvaktar med att aktivera 360 funktionen. När börjar garanti gälla? Reklamationsrätten är väl glasklar, 3 år från det datum du köpt produkten. Och om du köper det i efterhand så är det 3 år? Eller?
av least
Detta är positivt för nästa ägare av bilen.
I dagsläget kan inte du som köper en begagnad bil få en 360-kamera installerad i efterhand, oavsett hur mycket pengar du är villig att betala.

Och då prenumerationen är valfri, finns det ingen nackdel för den första ägaren.

Och för Volvos del blir det en vinst genom att "alla" bilar på en viss marknad utrustas med samma kameraenheter, man slipper olika varianter i inköpsledet.
Användarvisningsbild
av sewen
Buy once - cry once
blir
Buy 263 - whine 263

Men visst, att hyra (leasa) är ju poppis numera även om jag tycker det mest verkar dumsnålt. Fenomenet får säkert ett uppsving inom hemmet också. Hyra tv, kyl, induktion, playstation, larm osv osv

Antagligen hade inte jag personligen tackat nej till att få en kamera installerad men ej aktiverad även om det vore bättre för oss konsumenter på sikt. Däremot skulle jag aldrig beskriva det som ettglädjande eller positivt tilltag från Volvo.
av KalleJ
least skrev:Detta är positivt för nästa ägare av bilen.
I dagsläget kan inte du som köper en begagnad bil få en 360-kamera installerad i efterhand, oavsett hur mycket pengar du är villig att betala.

Och då prenumerationen är valfri, finns det ingen nackdel för den första ägaren.

Och för Volvos del blir det en vinst genom att "alla" bilar på en viss marknad utrustas med samma kameraenheter, man slipper olika varianter i inköpsledet.
Du förutsätter ju att första ägaren inte kommer vara den enda ägaren.
Antagligen får du nog rätt också, de som tänkt behålla bilen hela eller större delen av bilens livslängd kommer antagligen välja ett annat märke.
av Lockis
sewen skrev:Men visst, att hyra (leasa) är ju poppis numera även om jag tycker det mest verkar dumsnålt. Fenomenet får säkert ett uppsving inom hemmet också. Hyra tv, kyl, induktion, playstation, larm osv osv
Hyra utrustning till hemmet var populärt förr. Idag också, fast idag kallar vi det avbetalning istället.
av Lockis
KalleJ skrev:
least skrev:Detta är positivt för nästa ägare av bilen.

Du förutsätter ju att första ägaren inte kommer vara den enda ägaren.
Antagligen får du nog rätt också, de som tänkt behålla bilen hela eller större delen av bilens livslängd kommer antagligen välja ett annat märke.
Varför välja ett annat märke? Prenumerations fenomenet är inget volvo är först ut med och därmed inte ensamma. Audi har kört det i något år nu. BMW likaså. Osäker på Mercedes, har ingen bekant som kör Mercedes och har aldrig varit intresserad av det själva, men jag gissar nästan att dem också har något liknande?
Användarvisningsbild
av sewen
Lockis skrev:Varför välja ett annat märke? Prenumerations fenomenet är inget volvo är först ut med och därmed inte ensamma. Audi har kört det i något år nu. BMW likaså. Osäker på Mercedes, har ingen bekant som kör Mercedes och har aldrig varit intresserad av det själva, men jag gissar nästan att dem också har något liknande?

Men att det existerar hos andra gör det väl inte bättre? Men är detta nåt du förespråkar, nåt som du menar är bra för oss konsumenter eller är det mest att du gillar att argumentera?
Lockis skrev:Hyra utrustning till hemmet var populärt förr. Idag också, fast idag kallar vi det avbetalning istället.
En väsentlig skillnad är att du får behålla det du köper även om du betalar av på det under lång tid.
Men din argumentation skulle man kunna säga att alla villaägare bara hyr sina hus. ;-) Tror inte många av dom är så glada i den tanken även om det i viss mån stämmer; ett hus har man förhoppningsvis bara till låns oavsett hur det är betalt. Det ska klara av att stå och ge tak över huvudet åt många generationer utöver ens egen.
av Lockis
sewen skrev: tor 15 sep 2022, 18:52
Lockis skrev:Varför välja ett annat märke? Prenumerations fenomenet är inget volvo är först ut med och därmed inte ensamma. Audi har kört det i något år nu. BMW likaså. Osäker på Mercedes, har ingen bekant som kör Mercedes och har aldrig varit intresserad av det själva, men jag gissar nästan att dem också har något liknande?

Men att det existerar hos andra gör det väl inte bättre? Men är detta nåt du förespråkar, nåt som du menar är bra för oss konsumenter eller är det mest att du gillar att argumentera?
Lockis skrev:Hyra utrustning till hemmet var populärt förr. Idag också, fast idag kallar vi det avbetalning istället.
En väsentlig skillnad är att du får behålla det du köper även om du betalar av på det under lång tid.
Men din argumentation skulle man kunna säga att alla villaägare bara hyr sina hus. ;-) Tror inte många av dom är så glada i den tanken även om det i viss mån stämmer; ett hus har man förhoppningsvis bara till låns oavsett hur det är betalt. Det ska klara av att stå och ge tak över huvudet åt många generationer utöver ens egen.
Nej, jag menar inte att det är rätt. Men prenumerations skiten kommer man inte ifrån för att man köper ett annat märke. Ser ingen anledning att inte köpa Volvo även om man tänker köra den hela vägen till skroten.

Gällande villaägare så är det inte många villaägare som någonsin betalar av hela sitt huslån. Kalla det vad man vill. Att jämföra ett huslån på 30+ år med ett tv-köp på kredit är dock inget jag skulle göra ;-)
V60 D4 MY15 - till verkstad

Funderar på att tillfälligt ta ur s&a[…]

HVO 100

Effektiv förbränning vet jag inte men de[…]

Det som är kvar o byta nu innan byte av styrv[…]

Få fart på styrservon

Funkade inte