Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lexus
Tack för tipset. Får nog testa det också. Känns som att man lägger ut alldeles för mycket pengar bara på avfettning men vad ska man göra? :D

Edit: Saxat ur Aftonbladets test:
"Att välja exakt rätt kategori är dock inte alltid enkelt. Ett exempel på detta är testets vinnare, Turtle Avfettning. Denna består av en salig blandning av lösningsmedel, tensider och alkohol.

På alla de bilar vi tvättade så gjorde Turtle Avfettning ett bra jobb. Medlet imponerar med sitt jämna, höga resultat.

Auto Smart har två bra medel, Fordonsavfettning och Power. Den första har mycket bra rengöringsförmåga och innehåller en viss mängd vax för att återfetta lacken. Power är en kallavfettning som faktiskt kan läggas på blöt bil med gott resultat.

Även Hagmans Mikroavfettning är ett bra avfettningsmedel. Biter på allt, en perfekt smutslösare!"
Användarvisningsbild
av Volvobruden84
lexus skrev:
Volvobruden84 skrev:Tvätta av den med avfettning, sen asfaltsbort och sen syra och prova om det släpper.
Sen om bilen känns bra och inte sträv efter det så lägg på ett lager vax eller lämna in hela bilen på rekond nu direkt så blir den betyligt mer lättvättad sen också :)
Har du några tips på produkter man kan använda?
Jo det har jag, vanlig kallavfettning, sedan tex. tar remover från auto glym, och sen nån syra tex. clean wheels från autoglym.

och jo man kan ha de på ny bil... varför skulle man inte kunna????
Användarvisningsbild
av lexus
Det blev en sextimmarsomgång idag med bilen. Först fälgrengöring tillsammans med borste. Sedan Turtle avfettning på bilen och en ordentlig avsköljning. Därefter svampade jag på kallavfettning på asfaltsfläckarna. Jag duttade liksom på utan att gnugga. Asfalten löstes upp väldigt bra med denna behandling och det rann så bilen vart randig nedtill. En ordentlig avsköljning igen. Noggrann tvätt med Sonax glansschampo och ny svamp. Därefter in i garaget för avtorkning och vaxning. Vaxade med Sonax flytande hårdvax. Hur smidigt som helst både att applicera och torka blankt. De sista små asfaltsfläckarna försvann i detta moment. :D

Enda problemet är att det tar sådan förbannad tid. Sex timmars slit och tanten vill gärna ut och köra direkt i blötan. Snacka om brist på respekt för ens arbete. :wink:
Användarvisningsbild
av Funk
Gör om samma sak till våren, men byt ut Sonaxvaxet mot något annat så skall du se att det blir ännu finare. Sonax flytande fungerar förvisso men det finns många som är bättre.
Till våren blir det säkert en ny diskussion om vilka favoritvax vi har.. :lol:

/Thomas
Användarvisningsbild
av lexus
Hur brukar ni andra göra under vintern? Nu när bilen är ordentligt vaxad ska man bara skölja av bilen då och då eller köra riktig tvätt med svamp? Man vill ju inte repa lacken i onödan. Den gamla bilen som var 15 år gammal var man ju inte riktigt lika noga med.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Brukar lackskydda eller vaxa min bil innan vintern och sen sköljer jag bara av saltet med en högtryckstvätt. Sen en total genomgång med polering och lackskydd på våren när allt salt är borta.
Hellre lite skit kvar än att tvätta bort lackskyddet på vintern tycker jag. :D
Användarvisningsbild
av Funk
Rejäl vaxning/behandling vår och höst, sedan handtvätt då det behövs.. Spolar av bilen med enbart högtryck någon gång när jag inte orkar tvätta för hand. Tvättar t.o.m i biltvätt någon enstaka gång på vintern, men då bara i en som jag vet är OK.

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 0 gånger.
av Steff 99
Skall bilen bli ren ..använd först avfettningsmedel, låtverka en stund , kör med högtryck så att all sand och annat skräp försvinner.
Har ni ett bra avfettningsmedel kommer lacken att vara helt ren efter detta.
Därefter tvättas bilen med svamp och schampo och sedan spolas den av = en ren bil.
Att gå på med svamp utan att avfettat och högtryckspolat, då får ni garanterat repor.
Användarvisningsbild
av lexus
Steff 99 skrev:Skall bilen bli ren ..använd först avfettningsmedel, låtverka en stund , kör med högtryck så att all sand och annat skräp försvinner.
Har ni ett bra avfettningsmedel kommer lacken att vara helt ren efter detta.
Därefter tvättas bilen med svamp och schampo och sedan spolas den av = en ren bil.
Att gå på med svamp utan att avfettat och högtryckspolat, då får ni garanterat repor.
Fast då har man inget vaxskydd kvar. Eller vaxar du bilen efter varje tvätt på vintern? Själv lade jag ner ca sex timmar igår och det är inget jag vill göra varje vecka direkt.
av Steff 99
Fast då har man inget vaxskydd kvar. Eller vaxar du bilen efter varje tvätt på vintern? Själv lade jag ner ca sex timmar igår och det är inget jag vill göra varje vecka direkt.
Vaxar aldrig bilen, har Permashine lackskydd.
Prioriterar en ren bil före en full med salt, asfaltsrester och annat skräp.

Det är helt otänkbart för mej att gå på med en svamp på en lack som har salt och annat kvar.
Det är nog ett av de bästa sätten att förstöra en lack oavsätt behandling.

Mina bilar rullar ofta ca 5000 mil om året. Tvättas minst en gång i veckan.
Med denna metod ser de oftast nya ut i lacken efter den tid jag har brukat dom.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]