NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänkte bara dela med mig av en liten rolig grej.
Skruva fel gör vi alla, även verkstäder kan ju klanta sig ibland men denna var så rolig och så långsökt att det ens kan inträffa att det fasen var stilpoäng.

Lämnade in pulkan på verkstad, en ganska vanlig verkstad med både bilhall o många bilar, så ingen nisse på hörnet utan ordentliga lirare.
Rev av vajern igen pga bromsok som kärvade, så jag bad dem byta handbroms-vajrarna.
Hade köpt båda varianterna, då det skiljer sig mellan lite på dem, de skulle kolla upp det innan montering för man ser det föst på vajern från spaken vilken anslutning den har.

Hämtade bilen på eftermiddagen, tyckte handbromsen tog lite tidigt, knappt 1 klick upp så var det tokstumt :-D
Kommer hem cirka 2mil och de luktar kabelbrand, då jag har en drös batterier och speldosa bak tänkte jag att de hänt nåt galet o sliter fram släckaren.
Nejdå, de va höger bakhjul som va självlysande bara :-D
Bromsen låg på tillräckligt lite för att inte kännas, men tillräckligt för friktion.

Hissade upp bilen och började kolla, här kommer stilpoängen in.

1: De har monterat fel variant av handbromsvajer.
2: De har satt höger vajer, på vänster hjul - och tvärtom.
3: När de monterade fel variant så passar inte främre anslutning, så de böjde isär den.
4: P.g.a nr3 och att de inte kollade, så vände de hela paketet baklänges, de små grejjerna man skruvar fast i länkarmen som stöd - sitter intill avgassystemet just nu :-D
5: Värmeskölden ovanför avgassystemet glömde de helt sätta tillbaka, puts väck.

Ojämn bromsverkan, för liten rörelse av handbromsen blev nedslag på besiktningen direkt, hade riktigt bra bromsverkan sa han - med handbromsen helt avsläppt.
Finns ingen justeringsmån, vajrarna sitter på fel hjul så det blir för kort på ena hjulet och för lång på andra, muttern redan max utskruvad.

Har ingen anledning att hänga ut verkstaden alls, de brukar sköta sig och har använt dem flera gånger när jag känner mig lat eller när saker inte går att få lös enkelt, så det var inte orsaken med detta inlägg.
På måndag ska de få byta lite fler saker, samtidigt som de åtärdar detta haveri :-D

Men det var lite småkul att man lyckas göra så många fel, på en så enkel sak :-D
OBD P0121

Vad ska man börja kolla på om man f&ari[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Bakluckan ihopmonterad med trallskruvar och nya cl[…]

..Toppade upp bromsvätskekärlet (strax[…]

Tack för svar. Har lokaliserat felet. St&arin[…]