Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ovibos
Hej,
Vill byta stereo så att jag får blåtand/handsfree etc. Originalstereon la dessutom av helt i veckan.

Hittar inte riktigt ngt om hur man går tillväga. Är det displaydelen man byter samt sätter Ngn eftermarknadskonsol?
Rattarna under, volym och tune, blir dom döda attrapper då?

Mvh Daniel
av dannesk
Är stereon helt död, inget ljud eller visas inget i displayen? Jag skulle inte bytt ut till eftermarknads, då blir du av med alla originalfunktioner i displayen som temp, menyer osv. Jag skulle köpt ny enhet på skroten och kört med BT-mottagare via AUX för streama ljud och handsfree, hade så på min gamla V70II.
av Ovibos
Tack för svar. Radio och cd fungerar ej. Ingen reaktion om man trycker på aux heller.
Display fungerar om man använder menyer, temp osv men ingen reaktion m ngt ljud.

Ja det låter rimligt, menyer etc vill man ha kvar. Finns ingen uppdaterad variant med blåtand etc?
Användarvisningsbild
av Steffe3
På grund av det inbyggda stöldskyddet är det inte bara att byta, om man inte byter till tredjeparts förstås.

Men ett första steg lär ju vara att antingen kolla säkringar till stereon. Säkring 6 under handskfacket, 15A. Verkar även finnas en i bagaget, FD6, i den nedre boxen bakom luckan på vänstra sidan, även den 15A.

Alternativt se om du har någon i närheten som kan läsa av bilen med VIDA/liknande program.
av Doomis
Ovibos skrev:Hej,
Vill byta stereo så att jag får blåtand/handsfree etc. Originalstereon la dessutom av helt i veckan.

Hittar inte riktigt ngt om hur man går tillväga. Är det displaydelen man byter samt sätter Ngn eftermarknadskonsol?
Rattarna under, volym och tune, blir dom döda attrapper då?

Mvh Daniel
Har du inte Blåtand från fabrik så blir det krångligare, då behöver du en tillbehörsmodul AUU som du behöver en streamingadapter till, Då blir det integrerat i bilen med menyer. En blåtandsmodul(BPM) ger dig endast handsfreefunktion.

Nej det är inte displayen man byter utan det sitter en liknande dubbel DIN CD apparat bakom mittkonsollen.
Fast jag tror inte den är trasig, det är nåt annat.
av Ovibos
Hittar ingen trasig säkring.

Displayen lyser.
Bara nedre raden som visar temp och texten autoklimat visar text.
Om jag vrider på temp kommer temp ikonen upp på hela skärmen som den skall.
Endast knappen som matar ut cd-skivan fungerar, inga andra bredvid skärm ger ngt liv. FM, AM, CD, MODE.
Cd skiva händer inget heller.

Kan display m styrenhet flippa ur och behöva bytas? Finns en liten pixelros i den men har fungerat m den också..
Bilagor
F0EFEC81-B955-45E4-BDA1-E6E2A5ADFEC3.jpeg
F0EFEC81-B955-45E4-BDA1-E6E2A5ADFEC3.jpeg (2.14 MiB) Visad 1200 gånger
av Ovibos
Ja d var fan :-) visar sig den krånglade powerknappen.

Finns ngra fler ingångar på originalstereon? Alltså RCA eller audio/aux in?

Behöver även sätta in fler USB ladduttag, alltså fasta kanske bakom stereopanelen nånstans. Tips vart enklast hitta ström ni som redan kollat? Så slipper man kanske riva så mkt :-)
av dannesk
Du har väl AUX-ingång med 3,5mm kontakt i mittkonsollen? 12V till extra USB-uttag kan du ta ifrån de 12V uttaget som redan sitter där, du kommer åt kablarna om du demonterar sidopanelen på höger sida sida.

Vad har ni monterat för slangvärmare p&a[…]

Då har jag äntligen tagit mig i kragen […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Hej igen, Nu har jag kollat på bilen igen oc[…]

Glödstift öppen krets

*** LÖST *** Nu startar bilen som den ska, &a[…]