Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
”Hej Google” fungerar. Alltid något. Men jag har knappt använt den finessen under 1 års körning med min Google-Volvo. Google maps funkar också, men det gör även Garmins TomTom Go som jag använde innan som navigationsverktyg i bilen. Själv fattar jag inte riktigt varför Volvo inte fortsatte med Sensus och gjorde det än bättre. Jag har aldrig fattat vad det är som är så bra med Google infotainment i min Volvo. Nog har jag funderat under 1 års användning. Bugg i mjukvaran visade sig redan på vägen hem från Volvohandlaren när bilen var splitterny. Finns minst en bugg kvar som jag vet om som inte åtgärdats och en rejäl försämring kom även i mjukvaruversion 2.1. När jag säger att jag var mer nöjd med förardisplayen (med teman) och mjukvarans funktioner inkl. appen i min förra Volvo så känns det underligt men så upplever jag det. Det skiljer 7 år mellan bilarna, min förra Volvo och den jag har nu. Jag beställde en Volvo med Sensus men fick en med Google för att Volvo inte lyckades leverera bilen när det var tänkt. De ändrade till en Google-bil så det var bara tacka och ta emot. Fick grisen osedd i säcken så att säga. Grisen hade och har fortfarande barnsjukdomar vad gäller infotainmentsystemet. Hur länge har det nu funnits Google Android Automotive i Volvobilar? Är det inte ca. 3 år sen det infördes i Volvos rena elbilar? 3 års erfarenhet att utveckla i detta Gogglesystem. Det har varit en del hype med Google i Volvobilarna. Det skulle väl vara så bra. Somliga anser säkert det är ett bra infotainmentsystem. Jag har väl inte så jättelång erfarenhet av systemet, 1 år, och har bara kört 1000 mil med systemet hittills. Jag hade nog väntat mig lite bättre och stabilare system men framför allt färre buggar. Och att Volvoappens funktioner skulle komma ifatt det Volvo med Sensus infotainment har, men icke sa Nicke. Själva bilen, Volvon, gillar jag men inte mjukvaran och vad den kan åstadkomma i bilen. Jag har aldrig haft några jättehöga krav på mina bilar men det bör ändå finnas ett starkt samband mellan prislapp och Premiumbilen Volvos kvalitet där även mjukvaran ingår som en del. Sista versionen av Google mjukvaran våga jag inte installera eftersom det kommit rapporter, inte bara enstaka, att bilen inte gått att starta efter installationen av senaste mjukvaran i Goggle-bil. Det fick bli min mek som installera mjukvaran 2.2. Jag har stängt av automatiskt hämtning av ny mjukvara tills vidare. Känns tryggare så. När jag tittar i backspegeln med min Volvo (MY22) är det väl bara att le. Jag har haft mycket kul med bilen. Men svurit en del över mjukvaran, det är lite synd. Min säljare ringde mig i veckan som gick och undrade om jag var nöjd med bilen så här 1 år senare. Jag sa som det var, själva bilen är jag nöjd med men inte med mjukvaran och så sa jag vad som inte varit och inte är bra. Hon fatta. Hoppas Volvo sätter nåt bättre infotainmentsystem än Google i sina nya elbilar som kommer framöver.
Mjukvaran tycks bli allt mer betydelsefull i bilar, då måste biltillverkaren behärska utvecklingen av den och minimera buggarna bättre. Kanske hålla sig till något färre funktioner i mjukvaran (som skulle kunna strula) och satsa mer på tester för att upptäcka buggar bättre. Allt för att få stabilitet i mjukvaran och bilen gå att köra med i ur och skur. Kanske släppa något färre med uppdateringar per år för att säkerställa de som släpps verkligen funkar. Så tycker jag. Ni kan tycka annat. Sagt av mig som kört Volvo sen 1979 om det kan ha nån betydelse vad jag har att jämföra med när jag skriver som jag gör ovan. Volvo gör bra bilar tycker jag men plumpar i mjukvaran drar ner betyget tyvärr. Med mjukvaran anser jag de får lov bli en hel del bättre än vad de visat kunna åstadkomma i min nuvarande Volvo i alla fall. Alla mina tidigare Volvo har jag varit mycket nöjd med, det har varit ganska många. Min nuvarande Volvo MY22 med Google är den första Volvon jag inte är nöjd med, på grund av mjukvaran, tyvärr.
Användarvisningsbild
av Yfront
”Inom kort blir din Volvo XC60 ännu bättre.
Snart skickar vi en kostnadsfri uppdatering av programvaran direkt till din Volvo. Det kommer att förbättra din körupplevelse ytterligare. Alla uppdateringar görs over-the-air (OTA), dvs via trådlöst internet - du behöver med andra ord inte besöka en verkstad.

Vi hoppas att du kommer att uppskatta de nya funktionerna i din Volvo!

Vänliga hälsningar
Volvo Car Sverige”

Dom har humor Göteborgarna, ”du behöver med andra ord inte besöka en verkstad” Ska man våga chansa på att det kommer fungera eller ska man lämna in bilen hos volvoverkstaden för att få det gjort?
V2.3 verkar inte vara så omfattande sett till nya funktioner men det kanske inte spelar någon roll. Det kommer kanske ändå bli bilar som behöver bärgas till verkstaden eller vad tror ni?
Användarvisningsbild
av bem
Gör uppdateringen over the air men en dag du kan ha råd undvara bilen dvs. om det går åt fanders så kan du ringa bärgaren och få den bärgad till din Volvoverkstad. Och få en hyrbil där också om de inte kan få igång bilen samma dag.
Eller så kan du ju om det är möjligt åka till din Volvoverkstad och ställa dig utanför, starta installationen, gå ur bilen och lås den. Gå en lite längre runda och när du är åter bör bilen ha fått ny mjukvara. Startar inte bilen knallar du bara in till verkstan och ber dem ta hand om bilen. Sannolikheten att bilen inte startar efter uppdatering av mjukvara till version 2.3 borde vara mindre än för 2.2, om vi antar Volvo dragit lärdom av strulet som blev med 2.2 för några stackare som inte kunde starta sin bil efter uppdateringen. Jag har bara några hundra meter från hemmet till min Volvoverkstad så för mig kan det vara OK använda over the air funktionen. Men sist det kom ny mjukvara 2.2 våga jag inte installera för det var under semestern och då kan det ta tid på verkstan (lägre bemanning). Men vid årsservicen installera de 2.2 i min Volvo utan något strul, bilen gick att starta sen.
av Stefan62
Dessa fel är välkända och det är blinkljudet, raion och lite annat som försvinner då och då.

Jag har även skrivit i en annan tråd om att det plötsligt inte går att låsa bilen och det dyker upp meddelande om att eCall behöver service osv. Appen får inte kontakt med bilen.

Igår kom en mjukvaruuppdatering OTA, men för att installationen ska starta måste bilen vara låst elektroniskt...det slutar med att jag får åka till verkstaden.

Är det någon som kan beskriva exakt var[…]

HVO 100

och varför kör ni ens på HVO 100?[…]

El fel

Både omkopplarspaken och ljusvredet krå[…]

B230F går fett

Vad kan vara nästa grej att kolla? Det finns […]