Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av daekol
Hej,

Ska montera p-sensorer på frugans V70N 2005. Jag har styrdonet, sensorerna, ledningsnätet och knappen. Har lite frågor bara. När jag skall ta hål i stötfångaren bak, finns det markeringar på insidan där jag skall borra? Måste man ha en originalstereo för att dom skall fungera? Vill minnas att det kommer upp nåt meddelande i radions display när backen är i.

Anledningen till sista frågan är att det sitter en enkeldin-stereo där nu.

Förtydligande, det gäller Volvo originalsensorer. Jag vet redan att mjukvara måste laddas, tror det går att lösa med VDASH.
På org stereo kan jag inte minnas att det kommer upp något meddelande, däremot så bryts (eller om det va så att den dämpades?) ev musik/sändning man lyssnar på. Och som google länken visar finns inget förmarkerat för hålen utan det är mätamätamäta och borra som gäller.
Om du ska lacka sensorerna i bilens färg, dra inte på för mycket färg på dom då många verkar ha fått problem då.
av daekol
Sådär då kan jag komma med en uppdatering. Fick dit sensorerna utan några större problem, dock var markeringarna väldigt ytliga så först syntes dom inte. Rengjorde insidan ordentligt och lös med ficklampa i flera olika vinklar innan jag hittade markeringarna.

Nu skall ju mjukvara laddas. Någon som testat VDASH? Installerade programmet i min stationära mest för att titta runt men kunde inte riktigt hitta någon info om priser på just mjukvaran för detta.
av HerrP
Ja, det kommer upp en text; "park assist active" (om jag inte missminner mig) i org. stereon. Tutandet överröstar (bryter?) stereon/musiken. Vid fast signal/tutande är det väl 30 cm kvar till hindret?
av rosefors
För andra som har samma funderingar.

Facelift har markeringar på insidan. Pre-facelift har det inte.

För övrigt har Valeo utmärkta parkeringsassistanskit i hög kvalité som dessutom är betydligt mer diskreta, ocy så slipper man hålla på med Volvos skit med programmering och allt vad det är.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]