Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v16v
V70 2,4D 2010

Ratten vickar lite fram och tillbaka när man kör rakt fram, både i låg och hög fart .
Frågade mekanikern på Volvo och han menade att det kan vara servopumpen.
Kan det vara rätt teori?
Senast redigerad av 2 v16v, redigerad totalt 0 gång.
av Cox
Att ratten vickar har inget med en servopump att göra, byt verkstad eller mekaniker. Kontrollera att rattstångens infästningar är ok till att börja med.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Steffe3
Kan ju lika gärna vara skeva skivor också, beror lite på frekvensen så att säga. Om det skulle kunna matcha hastigheten så kan det vara en vägledning.
av v16v
Kanske lite dålig beskrivning, typ om man kör 30km/t så gungar ratten höger vänster hela tiden om man kör rakt.
Svänger man så hugger hela tiden i jämn takt.

Vet inte om någon förstå det jag försöker beskriva.
av William85
Servoproblem, pump eller styrelsen, är väl ingen dålig gissning om det vickar hela tiden, oavsett broms anlagd eller ej. servoproblem borde kunna märkas även vid stillastådende eller väldigt låg hastighet för att kanske kunna utesluta bromsskivorna.
Användarvisningsbild
av fjohan82
William85 skrev: fre 09 sep 2022, 08:49 Servoproblem, pump eller styrelsen, är väl ingen dålig gissning om det vickar hela tiden, oavsett broms anlagd eller ej. servoproblem borde kunna märkas även vid stillastådende eller väldigt låg hastighet för att kanske kunna utesluta bromsskivorna.
Vilken styrelse? ;-)

Vad har ni monterat för slangvärmare p&a[…]

Då har jag äntligen tagit mig i kragen […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Hej igen, Nu har jag kollat på bilen igen oc[…]

Glödstift öppen krets

*** LÖST *** Nu startar bilen som den ska, &a[…]