NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Besiktigade V50 Summum MY08 idag och tydligen är bägge halvljusen (xenon original) lite för låga..

Sitter det nån 'nivå-arm' framtill eller bara den på bakaxeln? Den på bakaxeln såg intakt ut..

Sen sa besiktningskillen att på många bilar med automatisk 'ljusreglering' så måste batteriet vara frånkopplat när man justerar (och sen när man kopplar in batteriet igen så skapas en ny 'referens'/nolläge).. Stämmer det på V50 med xenon? Eller kan/måste man justera via VIDA..?
Jag vet att det sitter två justervred pä varje lykta, men där den ena (höjdreglering) på ena lyktan saknar vredet (men jag ska försöka klura ut en lösning istället för att använda tänger), men frågan är om bilen måste vara strömlös vid justering och/eller ackompanjeras av VIDA..?
Senast redigerad av 1 Okalettos, redigerad totalt 0 gånger.
Bara att justera å se glad ut :-) det har jag gjort på min iaf, Det är bara om du byter lägesgivarna som du behöver in i VIDA å göra en kalibrering :-)
Vet inte om man kan kalibrera med Vida? Bad min PST vid service kolla nivå när jag hade V50 då jag tyckte de stod lågt, han kalibrerade utan justering och det blev bra. (Nu hade jag iofs generationen innan Facelift som inte justerar upp/ned varje gång man startar)

V60 vi har nu gjorde han samma procedur då de stod på tok för högt med elaka blink från mötande långtradare.

Vad du än gör, skruva inte med några justerskruvar, det skall räcka med kalibrering. Risken att du vanställer vidd och torskar vid besiktning.
av Okalettos
DayDreamer skrev: tor 08 sep 2022, 19:09 Bara att justera å se glad ut :-) det har jag gjort på min iaf, Det är bara om du byter lägesgivarna som du behöver in i VIDA å göra en kalibrering :-)
Okey, har du xenon och vad för årsmodell?
av Okalettos
dieselputte skrev: tor 08 sep 2022, 19:12 Vad du än gör, skruva inte med några justerskruvar, det skall räcka med kalibrering. Risken att du vanställer vidd och torskar vid besiktning.
Senast Bilia justerade så skruvade de direkt på lyktorna (men vägrade att justera höjden på ena lyktan där vredet var borta), jag var med och tittade.. Men jag vet inte om de försatte bilen i något kalibreringsläge först 🤔
Användarvisningsbild
av HCP
Sitter de inte en arm på höger främre länkarm också?
Vill minnas jag fick en sån med fäste när jag bytta främre länkarmar, dock har jag inte xenon. Kanske skiljer sig mellan årsmodeller?

Skruvarna på strålkastaren består av 2st, en horizontell och en lodrät, om den översta saknas kan du ta en insex och skruva direkt på den som går rakt in i lyktan.
Föreslår stor försiktighet och silikonspray (inte wd40/5-56 på plast bitte), eller white grease funkar också, så du inte drar sönder mekanismen.

Har just renoverat mina då jag fick påbackning på besiktningen att de stod för högt, vilket de bara gör pga speldosa med en drös batterier där bak, men de dög inte att jag ställde ner dem manuellt utan de ska stå rätt med reglaget i högsta läget :bored:
Okalettos skrev:
DayDreamer skrev: tor 08 sep 2022, 19:09 Bara att justera å se glad ut :-) det har jag gjort på min iaf, Det är bara om du byter lägesgivarna som du behöver in i VIDA å göra en kalibrering :-)
jajamän xenon, 2004 :-)
av Okalettos
DayDreamer skrev: fre 09 sep 2022, 13:54
Okalettos skrev:
jajamän xenon, 2004 :-)
Aha ok.. Ska man skruva medurs eller moturs för att höja ljuset?
Tänk på att 04 och 08 har helt olika lyktor ! Olika typer av Xenonlampor också. På -04 justeras sig inte lyktorna vid start (om man inte lastat i/ur nåt tungt sedan förra körningen), efter Facelift (runt07.-08) är det lyktor som rör sig upp och ned vid varje start.
av Okalettos
dieselputte skrev: fre 09 sep 2022, 17:05 Tänk på att 04 och 08 har helt olika lyktor ! Olika typer av Xenonlampor också. På -04 justeras sig inte lyktorna vid start (om man inte lastat i/ur nåt tungt sedan förra körningen), efter Facelift (runt07.-08) är det lyktor som rör sig upp och ned vid varje start.
Ja mina (MY08) rör sig upp och ner vid start.. Vad innebär det när det kommer till justering/kalibrering? Att man inte kan/ska justera på vreden? Eller betyder det att man behöver tala om för styrenheten först, att 'nu kommer jag justera på vreden'..?
Låg ljusbild, halvljus

Nej, kom precis in efter att ha kikat i VIDA. &quo[…]

Nästa elbil från Volvo?

Sett ett par ställen som baserat på b[…]

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]