Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Är inte bara att ”köra reservkraft” heller. Jag har också ett elverk i reserv, men brydde mig aldrig om att köpa ett så stort att så jag kan frånskilja huset och köra det helt på elverk.
Det är många anledningar, men framförallt blir de _extremt_ dyra om de ska ge så ren el att jag vågar köra min inverter-värmepump på den. Dessutom är det flera tekniska bekymmer i stil med jordning, infasning etc.
Så det blev ett 230v inverter-verk där man kan driva kyl/frys och en aerotemper så inte allt fryser ihop.

Hoppas inte det behövs
Användarvisningsbild
av poseidon
Jag står i valet å kvalet om jag skall lägga 7000kr på ett inverterelverk.

Har sommarstuga i Roslagen och kedjehus i Stockholmsförort.

Roterande bortkoppling är som jag förstår några timmars strömlöshet och det fixar båda husen.
Visst, temperaturen sjunker snabbt i sommarstugan men jobbar upp sig igen om det bara handlar om några timmar.

Matlagning får ske på grillen om det skulle inträffa när vi är hemma.

Alternativet är ett billigare men då kan man inte ladda mobiler utan det blir för att kunna koppla in ett element bara.
Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoB20 skrev:
lennarte skrev: ons 07 sep 2022, 16:53 Göra något åt situationen...?? Alla vet vad felet är, men vem vågar göra något åt honom. Några höga (svenska) militärer diskuterade i TV4 (morron programmet??) att detta med att stänga all olja och gas från Ryssland är Putins sista drag. Lyckas han "slå in en kil" mellan länderna i EU så har han vunnit. Kan EU stå ut och klara vintern kommer han att förlora. Tills dess, ja det blir elverk, ved och hopprep.... E.v långkalsonger och ullsockor.
Felet är inte Putins......

Felet är EUs och Sveriges energipolitik som gått ut på att göra oss och EU beroende av en Kommunistfacistisk rysk ledare för gas och oreglerbar solel och vind utan att säkra lagring.

Detta trots att signalerna varit klara i 15 år och utrikes och säkerhetstjänster har varnat hela denna tiden hur illa det är har polikerna slagit dövörat till och marcherat in i Putins fälla som snälla och dumma lamm. Allt pådrivet av en extrem populistiskt styrd miljörörelse som helt saknar konsekvenstänk och långsiktig överblick och strategi.
Nu var det själva kriget i Ukraina och Rysslands hantering ar rysk gas och olja jag menade här.
Att det är Svenska och Tyska (miljöpartister) regeringars hantering av (framförallt) kärnkraft som förvärrat energibristen är nog ganska klart. Det är nog alla tänkande människor överrens om, men om Putin inte gått över gränsen till Ukraina hade energikrisen varit hanterbar. Även om Putin "skruvat på kranarna" för att göra sig hörd. Det är synd att Tyskland över huvud tagat gick med på Nord Steam. Den var ju bara till för att Putin ville stänga gaskranarna till det nya demokratiska Ukraina.
Användarvisningsbild
av GustavE
England presenterade idag stödpaket som innebär att hushållen i 2 år framåt inte ska behöva betala mer än 30 000 kr (2500 pund) per år sammanlagt för gas OCH el.

Verkar väldigt förmånligt. Det är ju mindre än vad många villor i Sverige betalade för el när elpriserna fortfarande var normala.

Hoppas vi får något som i alla fall är i närheten av Englands stöd. Dock behöver det ju inte bli billigare än när elpriserna var normala.
Användarvisningsbild
av poseidon
GustavE skrev: tor 08 sep 2022, 13:07 ....

Hoppas vi får något som i alla fall är i närheten av Englands stöd. Dock behöver det ju inte bli billigare än när elpriserna var normala.
Sossarna har ju nu presenterart ett förslag att man skall ha rätt att avbetala sin elräkning.

Dvs, låna för att värma huset. :sick:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
GustavE skrev: tor 08 sep 2022, 13:07 England presenterade idag stödpaket som innebär att hushållen i 2 år framåt inte ska behöva betala mer än 30 000 kr (2500 pund) per år sammanlagt för gas OCH el.

Verkar väldigt förmånligt. Det är ju mindre än vad många villor i Sverige betalade för el när elpriserna fortfarande var normala.

Hur kan det vara så sjukt billigt I England, även utan subventioner?

Enligt BBC betalade en normal kund 1000 kr per månad utslaget på hela året 2021.
Nu skulle det kunna bli 3500 kr per månad utan subventioner
Med subventioner ska man kunna hålla ned det till 2500 kr_månad.

www.bbc.com

För oss i elområde 4 låter det ju som det är sjukt billigt i England även utan stödpaket då även nätavgiften är inräknad i siffrorna ovan.

Sen får man också 5000 kr i handen för att köpa benin/diesel för. Och 15000 kr till för låginkomsttagare

Allt upplånas av Engelska staten för att sedan betalas av via skattsedeln i framtiden. Borde kunna bli dyrt när räntorna på lån skenar och man har lånat 1.2 biljarder kronor till detta.
Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoB20 skrev:Hur kan det vara så sjukt billigt I England, även utan subventioner?
Har inte England egen gas från kol och Nordsjön. El får dom väl numera billigt från Norge. Sedan Norge stängde av strömmen till Sverige. England och Norge är ju inte med i EU så dom kan ju göra som dom själva vill :x :party: :-o
Användarvisningsbild
av VolvoB20
lennarte skrev: tor 08 sep 2022, 15:50
VolvoB20 skrev:Hur kan det vara så sjukt billigt I England, även utan subventioner?
Har inte England egen gas från kol och Nordsjön. El får dom väl numera billigt från Norge. Sedan Norge stängde av strömmen till Sverige. England och Norge är ju inte med i EU så dom kan ju göra som dom själva vill :x :party: :-o
Norge är ju med i EEA, EUs inre marknad och följer 5000 regler och lagar (av 30.000)

Trodde elen i Norge närmade sig svenska priser pga Englandskabeln och det tvingat Norge att införa elpriskompensation

Och varför vill Norge inte exportera till Sverige om de kan få upp till 65 kr/kWh enligt nya gränserna på elbörsen?
av 20FJan
Är ju lite sjukt att det varit dyrare att ladda hemma, än ute, hela helgen, inklusive nätter och fram till 23 ikväll.
Jag långsam-laddar hos MER för 3kr/kW och för 3,6 med EVcore inklusive en snabbladdare i närheten. Finns ju även några gratisstolpar att stå vid men sega och ofta upptagna.
Användarvisningsbild
av lennarte
20FJan skrev:Är ju lite sjukt att det varit dyrare att ladda hemma, än ute,
Beror säkert på vad för avtal ni har. Den som har låst i rätt tid har ju lägre inköpspris. Företag kan ha betydligt bättre låsta priser än privata
  • 1
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 280
Högt motorljud

Lite högre iom ingen isolering i huven men m[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäk[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]