Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av patts75
Hej! Ny här på forumet :)

Tänkte bara kolla om det finns någon som har koll på om AUX in kontakten i mittkonsollen på min V70 2016 stöder video signal in (antar att den behöver vara 4 polig om den även skall kunna ta en composit video signal)? Har ingen direkt koll på vad jag har för stereo i bilen (och vet inte hur jag kan kolla upp det heller). Men jag har jordgloben på instrumentbrädan och usb + aux i mittkonsollen om det kan vara till någon hjälp.

Tänkte jag skulle försöka mig på en skärmspegling av min telefon i brist på CarPlay och Android Auto utan att göra någon inverkan på original systemet. Lyckades lösa detta på min gamla Audi A3 via AMI porten.

Mvh Patrik
av dannesk
Nej, det är bara ljud i AUX. Har du enklaste ljudsystemet har du inget slusteg under passagerarstolen fram, har du slusteg så har du High Performance eller Premium Sound. Premium har centerkanal på instrumentpanelen, om du inte har det har du HP.
av Doomis
Tyvärr, den stöder inte video. Det är bara audio.
Volvo har ingen Video in på basgrejerna, För att få video-in krävs RSE eller SCT. Vilket inte är jättebilligt att eftermontera.(om man ska ha originalprodukter).
av patts75
dannesk skrev: tor 08 sep 2022, 13:49 Nej, det är bara ljud i AUX. Har du enklaste ljudsystemet har du inget slusteg under passagerarstolen fram, har du slusteg så har du High Performance eller Premium Sound. Premium har centerkanal på instrumentpanelen, om du inte har det har du HP.
Tack för svar. Då får jag leta under passagerarstolen.
av patts75
Doomis skrev: tor 08 sep 2022, 13:52 Tyvärr, den stöder inte video. Det är bara audio.
Volvo har ingen Video in på basgrejerna, För att få video-in krävs RSE eller SCT. Vilket inte är jättebilligt att eftermontera.(om man ska ha originalprodukter).
Tack för svar. Ah, det var ju surt. Jag får kika vidare på RSE eller SCT då.
Användarvisningsbild
av apersson850
Mig veterligt fanns inte SCT till en 2016. Det finns inte i listan till min 2012:a längre heller, men där har det funnits. Jag tror det bara fanns till modellerna som inte hade jordgloben (internet).

RSE kan man lägga till. Jag blir inte förvånad om priset är över 20000 kronor nu.
Om det inte framgått så är RSE förkortning för Rear Seat Entertainment, SCT Sensus Connected Touch.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
av Doomis
Trots allt, är det de 2 alternativen om man vill ha video in oavsett. Nu ser jag också att mjukvarukoden för SCT är makulerad så det går inte att implementera längre tyvärr, Däremot så vet jag att SCT:s ingångkälla skulle med säkerhet ha fungerat även på en 16.

Jag kom på nu att det finns nog ett tredje alternativ och det är en DVB TV modul den har också video-in 30790491. Men jag är nog även rätt säker på att om man laddar mjkukvaran så kan man använda ingången i IAM/IHU med vilken utrustning som helst.
Användarvisningsbild
av apersson850
OK, du tänkte så. Ja, då låter det rimligt att man kunde använda ingången för SCT till detta. Och troligen för TV-modulen också. Du tänker dig alltså att ladda stöd för TV, men inte ha TV?
av Doomis
Ja, precis exakt så.
Videosignalen in till själva huvudenheten(grön fakra vill jag minnas) är analog från tv mottagaren. Nu är jag lite osäker men den kan vara en NTSC signal till och med.
Men mjukvaran gör ju så att ingången blir aktiv och att du kan välja källan i media menyn.
EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]

Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och välf[…]